RecensionJudas

Vem var Judas Iskariot - egentligen? Det är den frågan som denna film försöker besvara och jag tycker att man lyckats få till en väldigt intressant och även ganska spännande film med bra skådespelarinsatser. Även om man får reda på ett och annat om Jesu lärjungar i Bibeln så är de fyra evangelisterna ändå ganska förtegna på den punkten i Nya Testamentet, men det bottnar sannolikt i att det är Jesus som står i centrum. När det gäller Judas så får man i princip bara reda på att han var en tjuv som hade svårt att hålla vantarna borta från kassaskrinet och, vilket han sannolikt är mest känd för, att han förrådde Jesus för att senare begå självmord.

Filmen inleds med att Judas som barn får bevittna hur hans far blir korsfäst av romarna, som ockuperat landet. När Judas sen blir vuxen så är det fortfarande romarna som har makten och Judas, som nu försörjer sig som vinhandlare, drömmer om att göra uppror mot romarna som förtrycker hans folk. Problemet är att Judas omöjligt kan göra uppror på egen hand och han behöver all hjälp han kan få.

Enligt legenden ska en frälsare uppstå, en frälsare som ska befria folket från deras förtryckare. Judas hör talas om en man vid namn Johannes, som håller till ute i öknen där han predikar och döper folk. Judas söker upp Johannes i tron att det är han som är den utlovade frälsaren, men Judas blir besviken när han får reda på att så inte är fallet.

Men när Judas hör talas om en man vid namn Jesus, som kan utföra mirakel och bota sjuka, så tror han att han äntligen kan få hjälp att göra uppror mot romarna. Judas blir snabbt en av Jesu lärjungar och Judas väntar hela tiden på att få göra uppror tillsammans med Jesus och de andra lärjungarna. Problemet är att Judas vill ta till svärdet medan Jesus föredrar andra metoder, vilket får Judas att börja tveka på Jesus och snart är Judas beredd att begå det ultimata förräderiet.

Historien om Jesus berättas här från ett nytt och ganska annorlunda perspektiv, samtidigt som filmen är trogen Bibeln när det gäller saker som Jesus säger och gör. Det är en ganska så intressant bild man får av både Jesus och Judas i den här filmen och skådespelarna tycker jag gör riktigt bra ifrån sig.

Det här är en lågbudgetproduktion gjord för TV som kostade ungefär 500.000 amerikanska dollar att göra men filmen känns faktiskt mer påkostad än så.