RecensionHail, Caesar!

50-talets glamorösa Hollywood med storfilmer och storstjärnor men är allting verkligen så glamoröst bakom den yttre fasaden. Filmproducenten Eddie Mannix kämpar dagligen för att hålla drömfabriken vid liv och hans tillvaro är inte riktigt fullt lika glamorös.

Coen Bröderna, dessa regissörer som står bakom filmer som The Big Lebowski, O Brother, Where Art Thou? och Fargo. I deras senaste film Hail, Caesar! följer vi en filmproducent spelad av Josh Brolin, som under 50-talet kämpar med att skapa film och samtidigt hantera gnälliga skådespelare, regissörer och journalister. Filmen har en ganska komisk attityd som påminner om deras tidiga Burn After Reading som jag egentligen inte gillade så mycket. Förhoppningen innan jag såg denna film var att bröderna kanske kunde hitta tillbaka till deras tidiga fantatiska komiska tajming som de hade i The Big Lebowski och O Brother, Where Art Thou?. De lyckas tyvärr inte riktigt med det.

Filmer om gamla Hollywood och dess filmskapande är intressanta och roliga eftersom att de ofta innehåller många roliga hyllningar till personer inom industrin. Här gör bröderna parodi på personer som Charlton Heston, Gene Kelly och storregissören Vincente Minnelli. Hail, Caesar! skjuter vilt åt alla håll. Arga filmjournalister hotar, oönskade graviditeter och det konstant överliggande kommunistiska hotet. Problemet med detta är dock att jag inte riktigt vet i vilken riktning Coen bröderna vill gå eller vad de egentligen vill säga. Kommunismen mot kapitalism och att det inte enbart är svart och vitt? Jag antar att man också ska se det som någon form av parodi på Hollywoods paranoia mot kommunister på 50 och 60-talet.

Hail, Caesar! är en rolig film. Scenografin och uppbyggnaden av ett 50-tals Hollywood är väldigt snyggt gjort. Det skruvas även till ytterligare när George Clooneys karaktär, i själva filmen spelar in en film av det gamla romarriket och även där dras paralleller till kommunism. Jag ställer mig nog mest tveksam till om syskonen Coen verkligen menade för allt att flyta ihop på ett så diffust sätt och om de egentligen kanske hade en tydligare plan ifrån början. Det hade nog kunnat höja filmens betyg med lite tydligare fokus och riktning. Jag tycker dock ändå att den var intressant och kul så slutbetyget blir en trea.

David Lindahl
www.filmografen.se