RecensionMad Max: Fury Road

Efter att de senaste åren regisserat familjefilmer med talande grisar och animerade pingviner har George Miller äntligen hittat tillbaka. Tillbaka till den skitiga postapokalyptiska öknen fylld av förödelse och med en doft av bensin och död. Det var här allting började.

Mad Max blev Millers stora genombrott 1979. Han gjorde två uppföljare; Road Warrior (1981) och Beyond Thunderdome (1985). Även uppföljarna hade Mel Gibson i huvudrollen som den härjade Max Rockatansky.

Nu 30 år senare är det Tom Hardy som axlar huvudrollen. Och han gör det bra. Charlize Therons enarmade karaktär Furiosa är dock Fury Roads egentliga hjältinna. Att Max hamnat lite i skuggan har retat upp vissa. Det och att Eva Ensler, författaren bakom Vivagina, varit med och lagt sin prägel på de kvinnliga karaktärerna. Till dessa mansgrisar finns bara en sak att säga – väx upp för fan.

Fury Road är ingen direkt uppföljare. Det är heller ingen renodlad reboot. Max förflutna tas inte upp mer än i snabba ”flashbacks”. Miller har själv beskrivit filmen som en lång kontinuerlig jakt med så lite dialog som möjligt. Allt som allt är det också i princip en ända stor actionsekvens. Någon motsvarighet till dess magnitud går inte att hitta.

Mycket till handling finns det inte. Men i allt detta väl koreograferade kaos finns det invävt små budskap och liknelser. Här är det t.ex. kvinnor som hålls gravida mot sin vilja för att tankas torra på modersmjölk, något vi idag gör med kor.

Detaljrikedomen är helt ofattbar. Titta bara på alla dessa karaktärer! De motordrivna kreationerna är bil- och motorporr när det är som allra kreativast. Det levereras ständigt saker att beundras över. Att 80 % av alla effekter dessutom är på riktigt, inte datorgenererade, skapar en närhets- och äkthetskänsla som är oerhört sällsynt i dag.

Men är det faktiskt en så bra film? Regelrätt nej. Tycker man att en två timmar lång biljakt i öknen med en budget på 150 miljoner låter som något alldagligt, ja då kan man för all del trycka tillbaka sin monokel och gå vidare. Själv log jag som ett litet barn på julafton från början till slut. En mer episk actionfilm har aldrig tidigare skådats.