RecensionBerättelsen om Askungen

En ond styvmoder, en sko gjord av glass och en stilig prins. Få berättelser är så ikoniska som den om Askungen. Det är en saga som inspirerat böcker, musik och så klart filmer. Med så många olika versioner under bältet är frågan: Går det verkligen att göra någonting nytt på temat?

Disney verkar ha gjort det till en trend av att tackla berättelser som de redan har tacklat. Tim Burtons Alice i Underlandet och Maleficient är två exempel på detta. De filmerna valde i alla fall att göra något nytt, \"Berättelsen om Askungen\" verkar ganska nöjd med att berätta samma historia igen. Filmen ligger väldigt nära den gamla disneyfilmen från 50-talet på ett flertal punkter. Detta behöver dock inte vara någonting dåligt.

Askungen är en saga med en lång historia. Föregångare går att hitta så långt tillbaka som Antiken. Versionen modern publik känner igen börjar ta form på 1600-talet. Om en berättelse är så gammal så måste det ju finnas något som gör att människor kommer tillbaka till den om och om igen. Samtidigt förändras sagor med tiden. Nya tillägg görs i varje ny gång någon berättar sagan. Ofta görs detta för att få den att bättre passa in i tidsandan.

I filmen \"Berättelsen om Askungen\" så träffar Ella (Askungen) prinsen innan balen antagligen för att deras relation ska kännas mer trolig. Kärlek vid första ögonkast är det nog inte lika många som tror på idag som på 1600-talet. Vi får även se Ella med hennes föräldrar innan dom dör. Det finns lite sådana saker lite här och där men för det mesta så känns tilläggen bara som om de är där för att göra filmen tillräckligt lång (den klassiska animerade versionen är bara lite över en timme).

Askungen-sagan är den ultimata eskapistiska fantasin. Det är en berättelse för alla som har det tufft och önskar att ett mirakel kunde ske som vände upp och ner på deras liv. Berättelsen om Askungen ger lite nya ingredienser till berättelsen men inte tillräckligt för min smak. Den kommer dock funka väldigt bra för folk som vill se den klassiska historien bara i ett nytt omslag. En av filmens starka sidor är att den är väldigt vacker att kolla på.

Jonatan Westerman