RecensionThe Boxtrolls

Höstens stora familjefilm bjuder med oss på ett äventyr utan dess like, där ostar är heligt och små lådfigurer bor under marken. Baserad på boken \"Here Be Monsters!\" av Alan Snow och gjord med stop-motion är \"The Boxtrolls\" en film som du inte får missa!

I staden Cheesebridge lever invånarna en fridsamt liv. Styr i staden gör fyra gubbar i vita eftertraktade hattar, även om de spenderar den större delen av tiden med att äta ost. En som gärna vill ansluta sig till de vita hattarnas gäng är den lömske Snatcher. Så när en ung pojke plötsligt kidnappas av de mystiska boxtrollen ser han sin chans att nå sitt mål. Genom att sprida hemska rykten om boxtrollen sätter han staden i skräck och får sedan i löfte av stadens borgmästare att han ska få sig en vit hatt om han lyckas utplåna alla boxtroll. Utegångsförbud och trippellås på dörren blir verklighet för invånarna för att skydda sig själva och sina barn från de monsterliknande varelserna som äter människor levande. Åtminstone enligt ryktena. Egentligen är de små figurerna rätt trevliga. De lever sitt liv under jord och kommer endast upp till människorna när det är dags att leta nya prylar som de kan göra uppfinningar av. Men detta vet inte människorna om. Den lilla pojken Eggs, som ryktades ha blivit kidnappad och mördad, lever egentligen ett fridfullt liv tillsammans med boxtrollen. Men ju äldre Eggs blir, desto färre blir hans familjemedlemmar som en efter en förintas av Snatcher och hans kompanjoner. Eggs inser snart att han måste sätta stopp för Snatcher, innan det är för sent.

\"The Boxtrolls\" är en unik liten pärla. I dagens filmindustri produceras det halvdana barnfilmer på rullande band. Med samma skämt och samma efterliknande mönster blir det snabbt tröttsamt. Därför är det uppfriskande att få bevittna \"The Boxtrolls\", för den här filmen, den är inte likt något annat. Med sina säregna figurer och den fantastiska stop-motion tekniken känns filmen fräsch och nytänkande. Och med väl valda röstskådespelare och den besynnerliga designen sticker \"The Boxtrolls\" ut i sin kategori.

Här finns det ett spännande äventyr där gott och ont ställs mot varandra, även om karaktärerna själva emellanåt har svårt att tyda vem som faktiskt är ond och vem som är god. Det finns intressanta karaktärer, där de charmiga lådfigurerna självklart sticker ut. Med sina unika personligheter och fantastiska små tix har de sannerligen gett Minionerna en utmanare. Men här finns det också budskap som sträcker sig längre än roliga citat eller knasiga karaktärer. Fördomar, hat och utanförskap är teman som ständigt är aktuella och som vi tyvärr behöver påminnas om. Filmen hanterar dessa annars rätt tunga ämnen med en pedagogisk finess vilket gör budskapen lätta att ta till, speciellt för de yngre tittarna. \"The Boxtrolls\" är utan tvekan en av de bättre barnfilmerna på många år och en film som denna kan verkligen värma en nu när höstmörkret kryper närmare.

Elina Hansi