RecensionElephant

När den ofattbara massakern ägde rum på Columbine High School 1999 ställdes många frågor. Frågor som omvärlden hoppades att få svar på. Gus van Sants film ”Elephant” från 2003 behandlar det ofattbara. Resultatet blev kanske en av de viktigaste och mest intressanta amerikanska filmerna från förra decenniet.

Gus van Sant hade året innan skildrat en sann historia i ”Gerry”. Filmens mottogs ambivalent, då vissa prisade den för dess minimalistiska stil och oändliga steadicam-tagningar, och andra kritiserade den av samma orsaker.
”Elephant” följer i samma spår, men är ändå bättre. Filmen utger sig inte för att vara en sann historia - de flesta skådespelare behåller sina riktiga namn i sina karaktärer och den geografiska platsen är inte precis. De flesta skådespelare är oprofessionella och tycks vara hämtade från vilken amerikansk skola som helst och inte mycket händer under de knappa 80 minuter i filmen. Precis där i ligger filmens styrka.

Den om ändå något töntiga taglinen ”An ordinary high school day. Except it’s not” sammanfattar filmen förvånansvärt bra. På ett nästan dokumentäriskt vis följer Gus van Sants kamera olika elever på skolan genom korridorer, fotbollsplaner, klassrum och idrottshallar. Stämningen är tyst och ohändelserik, men som betraktare hemsöks vi av en intensiv panikångest och oro. Vi vet vad som kommer hända, vi vet bara inte vad som exakt kommer att hända.

Filmen har av vissa kritiserats för att sakna ett karaktärsdjup - något som jag inte instämmer på. Vid en närmare analys kan en faktiskt finna väldigt subtila svar och orsaker till filmens upplösning. En känsla jag fick av filmen var att den vuxna världen var oerhört frånvarande. Den oförstående idrottsläraren som okänsligt ifrågasätter den oattraktiva eleven. Den alkoholiserade fadern som indirekt orsakar sin sons kvarsittning. Allt medan det tycks försiggå hemligheter hos eleverna. Den mobbade flickan som får höra kränkingar bakom sin rygg. De tre till synes ytliga, populära tjejerna som efter en kort lunch går metodiskt in på skoltoaletten för att kräkas. Och så den synliga mobbningen hos en av gärningsmännen - elefanten i rummet.

”Elephant” är fylld av realism blandat med subtila förklaringar och spekulationer. När den dramatiska och oundvikliga finalen inträffar tar filmen medvetet en radikal förändring i den ordinära skoldagen och lämnar tittaren skakad, berörd och obehagad. Gus van Sant har regisserat ett mästerverk som på ett sätt revolutionerar filmkonstens sätt att skildra och förklara.