RecensionNoah

En mörk berättelse om en mans inre och yttre kamp för att lyda sin skapare vilket leder till massmordet av hans egen ras. Denna film är otroligt välgjord med allt från mörka ödesdigra slätter, mord och brutalitet till vackra frodiga skogar som i kontrast till varandra får en att tänka över den värld vi lever i idag samt om vi som människor har en skuld att bära. Stunder av briljans mörkläggs av ett pretentiöst manus men detta tar ändå inte bort från den visuella upplevelse denna film bjuder på.

När jorden är nära att kollapsa under människans välde, blir mannen Noah utvald av “skaparen” till att bli frontman i världens pånyttfödelse. Han måste bygga en ark för att rädda jordens djur och leda dem till en ny värld. Baserad på bibliska berättelsen om Noas ark, följer vi Noah (Russell Crowe) som, i kontrast till den färglada, upplyftande berättelsen vi hört som barn, genomgår en mentalt samt fysiskt utmanande kamp för att rädda det goda i världen och utplåna det onda dvs. människorasen. Kampen mellan gott och ont, liv och död samt skuld och oskyldighet präglar filmens berättelse och överraskar i styrka.

Även fast Darren Aronofsky (regissör) får oss att tänka till samt utforska den hemskt brutala sida av denna annars fina berättelse räcker det inte hela vägen. Manuset blir förmätet vilket gör att man aldrig lyckas svepas in i historien och man lyckas därför inte uppskatta detta äventyr till fullo. Det som lyfter hela filmen är Crowe’s skådespeleri. Han gör Noah intressant genom alla de sidor vi får se och hans rolltolkning lyckas framkalla empati och förståelse för denne karaktär. Antony Hopkins bjuder på några få stunder av comic-relief, men dessa lyckas ändå inte lätta upp det faktum att Aronofsky förbannar människor till att vara onda omedgörliga djur.

Denna film bjuder på en annorlunda och intressant tolkning av fabeln Noas ark och kanske inte riktigt bibelns berättelse. Detta har fått mycket kritik men är något jag uppskattade med filmen. Det låg inte allt för mycket fokus på gud (gud nämns inte i filmen utan refereras till som “skaparen”) utan utforskar den mörka sidan hos människor samt våra förmågor att förstöra och döda men även stundtals vår förmåga till att göra gott.