RecensionTaken

Alla skådespelare är bra skådespelare. Jag har aldrig riktigt förstått det där att tycka \"illa\" om en skådespelare, eller fotbollspelare eller musiker heller för den delen, för att man har \"någonting emot den\". Folk stör sig alldeles för mycket på utseende, hur de tror personen är privat eller hakar upp sig på någonting bara för sakens skull.

Ta Leonardio DiCaprio som exempel, efter Titanic ville en hel värld tonårspojkar avsky honom bara för att det var just han. De flesta helt ovetandes om att samma skådespelare var den som flera år tidigare briljerat i Gilbert Grape. Och idag får de svälja sina \"Jag hatade honom bara för att han var den typiska snygga killen\" ännu mer med tanke på den respekt och den klass av skådespel han bevisat sig kunna framföra.

Visst kan jag förstå att man tycker om vissa skådespelare mer, och tycker vissa skådespelare har ett sämre agerande. Men just det här att ogilla en skådespelare bara för att man har \"svårt för den\" är ett resonemang jag aldrig kommer köpa.

Vad menar jag med inledande argument då? Jag tänker inte gå in på någon djup analys, det lämnar jag till en eventuell krönika. Men min teori är att i stort sett alla skådespelare kan under rätt förutsättningar – med rätt manus, rätt regissör och med rätt roll förvåna oss och bevisa någonting vi aldrig kunnat tro om den.

Vissa kanske tycker det låter befängt – men jag är övertygad om att Sylvester Stallone, Dolph Lundgren, Jean Claude Van Damme eller vem som helst i rätt film och med rätt person bakom spakarna skulle kunna krossa allting vi tror oss veta om den personens agerande.

Just så känner jag under de inledande minuterna av Taken.

Jag har aldrig tyckt Liam Nesson varit särskilt lysande som skådespelare. För mig gör han ganska tama gestaltningar, agerar som att det är \"en dag på jobbet\" och ger sällan någon karaktär något djup. Högst personligt tyckande – givetvis. Men desto gladare blir jag av att se hur han axlar rollen i Taken.

Och detta gäller hela filmen i sig – ett ganska ordinärt manus förvandlat stundtals till någonting helt lysande. Som att regissören, team och skådespelare kommer till inspelningplatsen och bestämmer sig för att ta de ganska bleka sidorna och verkligen \"ge järnet.\