RecensionAmerican Hustle

American Hustle är filmen som är delvis baserad på ABSCAM: en operation av FBI under 70-talet som drog ner sex kongressmän för att ha tagit mutor.

Först måste jag säga, jag hade inga som helst förväntningar på American Hustle. Jag hade läst några dåliga recensioner på Flashback och även om historien verkade intressant så trodde jag att den skulle vara för påkostad och ge för lite tillbaka. Tänker på att man till exempel tagit in Robert De Niro i en roll som endast är med i en scen, i fem minuter. Det kan inte ha varit så värst billigt.

Jag läste en recension om att någon stängde av efter tjugo minuter, på grund av filmens tröghet. Jag måste erkänna att jag höll med om att det var en extremt långsam, tråkig och meningslös historia som utspelade sig de första 20-25 minuterna. Efter det så drogs tempot upp, fler intressanta karaktärer, med intressanta skådespelare, fick vara med i leken. Historien utvecklas till det bättre och jag får tillbaka mitt intresse för filmen.

Christian Bale har huvudrollen som den skickliga bedragaren Irving Rosenfeld i American Hustle. Enligt mig så är Christian Bale en ganska överskattad skådespelare, även om han är riktigt bra, så känns det som om minst 60-70% av hans fans endast gillar honom för Batman. Det första jag lägger märke till är hur otroligt fet han har blivit inför American Hustle. Det är sedan tidigare känt att han har haft en imponerande viktkurva av spinkighet och muskler mellan Batman filmerna. Viktminskningen i The Fighter var ganska sjuk och är den mest kända. Men viktförändringen i American Hustle är också otroligt imponerande. Att ha den självsäkerheten att kunna ta bort alla muskler från senast Batman och istället byta ut dem mot 30 kilo fetma. Detta gör att Bale växer ännu lite mer i min bok.

Bradley Cooper brukar jag alltid gilla, han brukar vara rolig, intelligent och bära upp de flesta roller han får. I American Hustle har han fått en roll som FBI-agenten Richie DiMasso, vilken jag faktiskt tycker är en av hans sämre roller. Visst, det kan bero på dåligt skrivet manus, men jag tycker han verkar otroligt stel, även i scenerna där han ska visa på frihet och lycka.

Jennifer Lawrence briljerar ännu en gång, här i American Hustle, med rollen som Irvings deprimerade hustru, som bär upp en fasad med dignitet för att dölja hur hon egentligen mår. Gissar på ännu en Oscarsnominering för denna roll, men tror inte riktigt hon når hela vägen denna gången. Jag tycker personligen att Lupita Nyong'o i 12 Years a Slave var något vassare än Lawrence, och hoppas på Oscar till henne, men skulle inte klaga om den går till Lawrence heller då hon gjorde en fantastisk insats!

[-]Jag gillade American Hustle mycket mer än vad jag trodde, historien, manuset och skådespelet är filmens allra starkaste sida. Klippningen känns något för abrupt och osammanhängande vid vissa tillfällen, men det är inget som stör så väldigt mycket egentligen.[*] Även ljudklippningen känns något stökig och fragmentarisk; vilket är synd, då det finns riktigt mycket bra musik i filmen. Kända låtar som A Horse With No Name med America och Jeep's Blues med Duke Ellington är med i filmen. Vi kan då konstatera att även musiken är väldigt påkostad.