RecensionMasquerade

För att undvika att bli mördad beordrar kejsaren sin rådgivare att hitta en person som kan agera stand-in åt kejsaren under nätterna. Rådgivaren ger sig ut och hittar en buskiskunderhållare, Ha-seon, som är identisk med kejsaren. Trots försiktighetsåtgärder blir kejsaren förgiftad och måste gömmas undan tills han tillfrisknar. För att inte skapa panik i palatsen får Ha-seon agera kejsare, vilket är lättare sagt än gjort, då han inte kan föra sig på rätt sätt. Rådgivaren gör allt för att ingen, inte ens drottningen, ska upptäcka att mannen på tronen faktiskt är någon helt annan än den de tror.

Efter ett tag blir Ha-seon allt mer bekväm i rollen som kejsare och går emot rådet för att få igenom sina egna beslut angående landet. Han vill landets bästa, något som den tidigare kejsaren och det nuvarande rådet glömt bort. De jobbar mer för att stärka sina egna intressen och rikedomar än att förbättra för folket.

Det går inte länge förrän de gamla lönnmördarna listar ut att det är någon annan på tronen än den riktiga kejsaren och snart står även Ha-seons liv på spel. Frågan är om han kommer att kunna spela kejsare länge nog eller om man kommer att upptäcka honom.

Masquerade hoppar mellan skämt och allvar, men aldrig på ett plumpt sätt. Humorn finns där men samtidigt berättas en historia om förändring. Är verkligen kejsaren, som sitter på tronen, rätt man att styra landet? Eller är det personen som upplever allt på en nivå andra bara pratar om som bör stå för förändringarna?

-Masquerade är en film som, tyvärr, kommer att gå många obemärkt förbi. Inte för att filmen har brister utan för att den helt enkelt inte visas på många ställen utanför Korea, trots att den drog hem precis alla priser på den koreanska filmgalan, något som den även var värd.*

Man kan jämföra denna mycket med Kurosawas Spökgeneralen, men jag tycker ändå att Masquerade gör sig bättre på duken. Dels för att historien är fin och att man lyckats få in humor som balanserar bra filmen igenom. Även när det kommer till det mer kameratekniska och visuella har man lyckats väldigt bra. Filmen är en explosion av färgrikedom både visuellt och berättarmässigt.