RecensionArgo

Ben Afflecks Argo, som belönades med ”Bästa film” på Oscarsgalan, utspelar sig i USA och Iran under tidigt 1980-tal, och handlar om gisslandramat på och omkring den amerikanska ambassaden i Teheran. Sex amerikanska medborgare flyr och hålls gömda på Kanadas ambassad, och CIA planerar en spektakulär fritagning som involverar Hollywood.

I och med Argo hade Affleck en stor möjlighet att göra en djupdykning i den politiska konflikten i Iran, men i mångt och mycket undviker han det. Efter inledningen, där diverse ledare svartmålas, handlar större delen av filmen istället om fritagningen av de sex amerikanska medborgarna. USAs hjälteroll tonas visserligen ned en (väldigt) liten aning, men jag kan ändå känna att det blir lite tröttsamt med bilden av Amerika som \"goda\". Det finns vissa nyanser i Argo, men på det stora hela är den ganska svartvit. Ett litet minus, men det är samtidigt skönt att man då lämnar konflikten därhän och istället gör en renodlad dramathriller om fritagningen.

När det gäller den biten funkar filmen nämligen utmärkt. Foto, klippning och skådespeleri fungerar överlag bra. Särskilt nämnvärd av skådespelarna är Alan Arkin som nominerades till en Oscar för bästa manliga biroll. Filmen är dessutom ganska rolig förvånansvärt ofta, inte minst när herrarna Arkin och John Goodman, som spelar Hollywoodfolk, ska hjälpa CIA med uppdraget.

Spänningen är det absolut inget fel på. Vid åtskilliga tillfällen stör jag mig på att det alltid är precis \"på håret\" om någonting ska lyckas eller inte, och att jag vid samtliga tillfällen köper knepen. För även om Afflecks knep för att höja spänningen är ganska billiga, så är de effektiva. Det sägs att klyschor är klyschor av en anledning, och lite så är det med den här filmen också. Det är klassiska knep, och billiga, om man så vill, men de funkar.

-Det här är inte främst en film för den som vill få en djupare förståelse för de politiska konflikterna i Iran eller spänningarna mellan Iran och USA. Det är en film för den som vill få två spännande och underhållande timmar i biomörkret - då passar den förträffligt!*