RecensionBroken

Handlingen kretsar kring den 11-åriga flickan Skunk (Eloise Laurence) och grannfamiljerna omkring henne. Filmen börjar med att en man från ena huset misshandlar en kille från ett annat hus. Motivet kommer från den ena dottern till mannen, som i sin tur kopplas samman med mannens bortgångna fru, och kedjan av händelser påverkar och sammanflätar resten av människorna i grannskapet.

Broken var en rolig oväntad frisk fläkt. I början hade jag svårt att hänga med i den röda tråden filmen men med tiden tog sig den och efter ett tag var jag spänd på hur allt skulle sluta.

[-]Att bygga en film på det här sättet är både roligt att se men också utmanande för publiken. Man ställer stora krav på att de olika karaktärerna då det inte var en stark ”vad ska hända nu” känsla i filmen. Genren var också svår att ta på. Jag som förväntat mig något ”Fish Tank” liknande diskbänksdrama blev snabbt överraskad då filmen hela tiden balanserade på gränsen mellan allvar och humor.[*] Utförandet var tvetydigt. Valet av musik och sättet som skådespelarna spelade på gav filmen en lättsam känsla som i sig tog mig lite ur filmen.

Tyvärr spretar skådespeleriet lite för mycket. Tim Roths ”pappa” karaktär är tråkig och spelad på ett tråkigt sätt. Rory Kinnear som spelar Bob Oswald (pappan som misshandlat den yngre killen) är en karikatyr av en arg man med instängda känslor. Några ”random” tvillingar på sparkcykel dyker upp då och kastar bajs på karaktärerna. Jag har svårt att se varför. Tyvärr finns det ingen karaktär i Broken som riktigt lyfter över det schablonartade eller väntade.

Handlingen tog trots allt överraskade vändningar och handlar om vardagsproblem med större mening. Alla dessa små tillkortakommanden och obetydliga saker får mening genom filmen och säger till oss att ta vara på varandra och ta varandra på allvar. Hjälten i filmen var den unga flickan Skunk som kunde se människan för var den var. Hon blir liksom många andra i modern film (Beast of the southern wild t.ex.) den unga människan med mer visdom än de äldre. Kanske är det något i vårt levnadssätt som förstör hur vi ser på varandra.