RecensionSavages

Oliver Stone är tillbaka och ger sig här på att skildra ett gäng droglangare i USA och hur deras liv påverkas av en mexikansk kartell.

Vi börjar med att presenteras för våra tre huvudkaraktärer, de båda bästa vännerna Chon och Ben samt deras flickvän Ophelia. Chon och Ben har hängt ihop sedan gymnasiet och har helt olika personligheter. Chon är en militärveteran som krigat i både Irak och Afghanistan vilket gett honom ärr på själen för livet. Ben är en akademiker som studerat ekonomi och botanik, han är en vänlig själ som vill förändra världen. De båda vännerna har en gemensam kärlek i flickvännen Ophelia eller O som hon kallas, hon är kär i båda två och hjälper dem med deras verksamhet. De tre påstår att de delar en kärlek som bara de förstår och att de älskar varandra alla tre.

Vi får veta att Chon och Ben odlar den bästa marijuanan på marknaden från frön som Chon tog med sig från Afghanistan. Bens kunskaper i botanik gör att de kan odla fram en produkt med hög kvalitet och deras affärer har gjort de till rika män. Ben fungerar som botanikern och ekonomen i gruppen medan Chon är musklerna och rösten utåt. Allt förändras dock när de får reda på att en mexikansk kartell vill utöka sin verksamhet till USA och bilda ett samarbete med Chon och Ben. Kartellen leds av Elena, en mexikansk marijuanaboss med stor makt och ett enormt imperium. Elenas högra hand, Lado är en riktig torped som har så väl sina egna intressen som Elenas i de tre vännerna.

Händelserna kretsar sedan kring hur ett krig bryter ut mellan de tre vännerna och kartellen, där ingen kan lita på någon och där man måste överväga sina egna intressen och de man håller kär. Vem kan man lita på? Hur långt är jag beredd att gå? Det är dessa frågor som våra vänner får ställa sig och i slutändan även, kommer jag att överleva?

Filmen faller platt redan i inledningen där vi har en berättare i form av O som refererar oss in i handlingen. De tre vännernas kärleksförhållande ifrågasätts genast eftersom det har stor betydelse i filmens handling. Kan tre personer verkligen ha likasinnade känslor för varandra att de är beredda att dela sin kärlek? Framförallt O som delas av två män. Det är lite svårt för observeraren att köpa och finna trovärdig.

Det är intressant att följa kartellen och där främst torpeden Lado som spelas av Benicio Del Toro. Han stjäl föreställningen och roar sig kungligt. Del Toros insats gör det nästan värt att se filmen bara för det. Annars är filmen som sagt platt och det beror till största del på att de tre huvudkaraktärerna inte känns trovärdiga eller utvecklade nog. Man känner ingen sympati för dem och därför faller de lätt i glömska. Den enda riktigt minnesvärda är just Lado som framstår som en mycket intressantare person. Det är ett tecken på att filmen inte lyckas fånga publiken, när man känner större sympati för skurkarna än för huvudpersonerna.

Slutet är inte välgjort. Det är mycket viktigt att en film har ett bra slut eftersom det är det sista publiken ser och därför också det man har i minnet. Slutet kommer ganska snöpligt och det säger en del när filmen är över två timmar lång. Och det är det största problemet, filmen känns förhastad och inte färdiggjord. Vilket är synd med tanke på att den har mycket potential och många bra idéer som inte är fullt utforskade. Historien är matt, skådespelarna är mediokra, huvudkaraktärerna är inte trovärdiga och man känner för lite sympati för att den här filmen ska lyckas.