RecensionThe Dark Knight Rises

Bat-Bane - Återkomsten

Åtta år utan den mörke riddaren och Gotham har varit problemfritt sedan Harvey Dent dog för deras synder och Batman tog skulden. Bruce Wayne lever i ensamhet i sin herrgård och spenderar dagarna av fred och lycka i väntan på att få gå vidare. Men under Gothams gator planerar en brottsvåg att ta Gotham och Bruces förfluttna kommer för att dra ned honom i djupet. När dammet har lagt sig och Gotham är i ruiner har Batman tillåtelse att dö.

För att inte inte komma på fel fot med alla Batman-fans där ute så har jag länge suttit inne med mina tankar om filmen. Jag tycker nu att filmen passerat sin glans period och det är dags att kasta lite sten på det sköra glashuset skyddat av de få fans som håller sig fast vid fasaden.

The Dark Knight Rises är en ren och skär enkel film, det är inte invecklat det är inte tråkigt och det är inte en film som lever på sin föregångares succé. Filmen tar vid exakt åtta år efter The Dark Knight. Men varför just åtta,kunde det inte var fem eller rent av två. Troligen så ville väl Nolan göra Wayne lite ringrostig och skapa en värld som inte längre behöver en Batman som tycker synd om sig själv

Bane - ärkeskurken i filmen är bra spelad av Tom Hardy, någon sa till mig att han låter som Sean Connery, för mig är det mer en syd-afrikansk dialekt, men vem kan avgöra det med så mycket fuffens bakom hur Nolan ville att Bane skulle låta så tror jag det blev lite lost in translation innan studion var något nöjda. Marion Cotillard som Miranda känns bara påklistrad på ett mjölkpaket i all hast för att knytta ihop med Batman Begins.

Michael Caine gör sin bästa tolkning av Alfred och klart det bästa i hela filmen är hur Alfred förklara sitt tycke om Bruce val i livet. En man som sett en familj falla i mörker och förstår att Bruce kommer förlora mer än pengar och företag i sin strävan för rättvisa. Gary Oldman som Gordon får mer ett bakslag men ändå mer att göra och en mer avgörande inspiration för Joseph Gordon-Levitts karaktär Blake, som vet vem Batman är och vill med alla medel se den mörka riddaren resa sig från mörkret och ta sig an den förebild som krävs för att frita Gotham.

Teknik och teknik, Nolans universum skall vara mer taget i vår egen tid och nere på jorden än tidigare Batman filmer. Men för mig känns det mer som att Batman bara vill showa med sina prylar och pinaler. Men när Banes gäng tar över Wayne Enterprises så blir filmen mycket bättre för nu är skurkarna och Batman på lika villkor och matchen blir mer intensiv.

Slutet är debatterat om och om igen och jag kommer inte gå in på det för jag tycker att alla har rätt till sin åsikt vare sig Nolan ville diss eller dass. The Dark Knight Rises är dock inte den intensiva avslutningen som jag hoppades på, det är slutet för Bruce Wayne men inte för Batman. Bane kändes häftig med sin Darth vader-feeling och ett klart hot för Batman.

Men det som fick mig att sakna The Dark Knight var just känslan av att nu är det kört. Den fanns aldrig där. Jokerns närvaro och oförutsägbarhet gjorde The Dark Knight så mycket mer spännade och jag kunde inte slappna av en enda sekund. Här är det mer jaha och så lite Batman och Catwoman action. Anne Hathaway, tycker jag är inte en Catwoman hon är mer en tjuv som gillar att se män fastbundna eller medvetslösa en BDSM brud som inte kan hålla klorna borta från Batmans tajta kevlar-dräkt.