RecensionHead in the Clouds

Personligen är jag av åsikten att bra skådespelare kan göra vad som helst bra, men problematik uppstår när skådespelarna är det enda som håller en kvar i en film som bara fortsätter, och fortsätter, och fortsätter. Head in the Clouds handlar om två personer som möts, blir lite halvkära i varandra, och sedan råkar bli inblandade i inte mindre än två krig (spanska inbördeskriget och andra världskriget).

Det är svårt att i början förstå vad filmen handlar om, eftersom handlingen fokuserar på huvudkaraktärer vars relation inte för handlingen framåt, men när ungefär halva filmen har gått blir det uppenbart att filmskaparna snarare vill göra en film om krigets fasor än om människor. Detta är helt legitimt, och görs på ett ganska bra sätt, men de borde ha bestämt sig för den riktningen långt tidigare. Som det är nu får krigen spela andrafiolen till karaktärer som inte riktigt är intressanta nog att bära upp handlingen, och vars öden är minst sagt oklara.

Charlize Therons karaktär etableras väldigt starkt, men hela hennes karaktärsutveckling verkar ske utanför bild, vilket är helt onödigt. Stuart Townsend verkar i början mest finnas där som ett komplement till henne, vilket blir extra värdelöst eftersom Therons karaktär inte har någon vidare intressant personlighet.

Penelope Cruz har den mest intressanta karaktären av huvudrollerna, men får till gengäld minst tid i bild av alla tre. Om filmen fokuserat mer på henne hade den förmodligen blivit mer sevärd.

Sammantaget kan jag bara rekommendera filmen om man är ute efter intressanta krigsskildringar, och då kan det vara en bra idé att hoppa över första timmen. Kompetenta skådespelare eller ej - Head in the Clouds får inte mer än en tvåa av mig.