RecensionSpider-Man

Filmen handlar om den unge och mobbade studenten Peter Parker, som spelas av Tobey Maguire från bla annat Ciderhusreglerna. Peter och hans bäste vän, miljonären och den mycket mäktige företagaren Norman Osborns son, Harry Osborn går det sista året i gymnasiet och skall snart ta studenten.

Peters liv förändras när han och hans klass är på ett besök på ett genlaboratorium, där forskare genom att korsa vissa spindelarter med varandra skapar super spindlar. Vad forskarna inte vet är att en av dessa superspindlar har lyckas rymma, den hamnar tillslut på Peters hand, och biter honom. Efter ett tag börjar Peter må illa, och när han kommer hem faller han i djup sömn, han vaknar inte förens morgonen därpå. Efter ett tag går det upp för honom att spindeln överförde vissa egenskaper till honom vid bettet. Han utvecklar superstyrka, snabbhet, koordination, vighet och en rad andra superkrafter.

Detta gör honom till en början lite arrogant och han försöker att tjäna pengar på sina nyvunna krafter. Detta för att imponera på Mary Jane Wattson, kvinnan Peter har varit förälskad i sedan han var liten, och på så sätt vinna hennes hjärta.
Tyvärr för Peter går inte saken som han hade tänkt sig, och hans arrogans leder tillslut till en omtumlande händelse som kommer att förändra honom för all framtid.

Med mottot ”With great powers comes great responsibility” blir han Spider-man, en rödblå brottsbekämpare som slår ner på all sorts kriminalitet i New York.

Tjuvarna har inte en chans mot Spider-man och Peters liv som brottsbekämpare ser ut att gå väl. Då dyker den värsta skurken som Peter någonsin stött på upp, the Green Goblin. Han har liksom Peter superkrafter, dock är han skvatt galen och använder sina krafter i sitt eget onda syfte.

Peter bestämmer sig för att stoppa Goblin, och spider-man blir ensam tvungen att, med sitt liv som insats, gå sin tuffaste match till mötes.

Sam Raimi, som tidigare gjort bla For love of the game, har med spider-man lyckats ge liv åt en av Marvels mest klassiska superhjältar. Det är svårt att skapa en film som bygger på exempelvis en bok, eller en serietidning som i det här fallet. Oftast är de redan existerande karaktärerna för komplexa för att kunna tryckas ner i en två och en halv timmas film, och ändå göra åskådarna nöjda.
I det här fallet tycker jag att Sam Raimi har lyckats mycket väl, han har tagit de viktigaste grunderna från serietidningen och finslipat dem för att passa in i filmen. Skrivit bra dialoger mellan filmens karaktärer och samtidigt lyckats skapa en intressant händelseutveckling som aldrig känns tråkig. Spänningen ökar gradvis ju längre in i filmen man kommer, och ju mer av filmen man ser, ju mer vill man se hur det hela slutar.
Actionscenerna och de då spider-man svingar sig mellan New Yorks skyskrapor är mycket välgjorda, och ger filmen en känsla av flyt och fart.

Valet av skådespelare är också mycket lyckade. Tobey Maguire är briljant som spider-man. Kanske just för att valet av honom som en tuff superhjälte är lika ologiskt som att en tönt som Peter Parker kan förvandlas till en. Hans blick och utstrålning genom filmen känns äkta, Tobey Maguire är Peter Parker och Spider-man.

Den rutinerade skådespelaren Willem Dafoe, från bla shadow of the vampire, är ett utmärkt val för skurkrollen. Han inte bara ser ond ut, genom sin rutin ger han också sin filmkaraktär tyngd och trovärdighet.

Sam Raimi har lyckats göra en mycket bra film, inte bara för att actionscenerna och specialeffekterna håller hög klass, utan för att filmens samtliga element känns välskötta och att hela filmen känns noggrant uttänkt.
Det enda man kan göra efter att ha sett spider-man är att vänta på uppföljaren som snart kommer.

Bonusfakta: både spider-mans skapare, Stan Lee, samt Lucy Lawless från Xena, Warrior princess har båda små biroller i filmen.