RecensionSafe House

Två år efter succén med Snabba Cash har nu Daniel Espinosas Hollywood-debut Safe House gått upp på bio. Då Snabba Cash var ett karaktärsdrivet drama med inslag av action är det här en mer fullskalig actionfilm med en något tunnare handling. Med sig från Sverige har han Fares Fares och Joel Kinnaman i stora biroller vilket är väldigt kul att se.

Handlingen är förlagd till Kapstaden där den uttråkade CIA-agenten Matt, spelad av Ryan Reynolds, har hand om ett så kallat safe house, en hemlig plats utifrån vilken CIA kan vara osynliga och utföra sina operationer. I Kapstaden befinner sig även den internationellt efterlyste Tobin Frost, spelad av Denzel Washington. Frost är en förre detta CIA agent som lämnat organisationen och istället säljer ut hemligstämplad information till högstbjudande. Han har inte bara CIA efter sig utan även ett gäng skjutglada skurkar (under ledning av Fares Fares karaktär).

Efter att ha hamnat i ett trängt läge tvingas Frost överlämna sig till det amerikanska konsulatet där han blir gripen och sedan transporteras till CIA's safe house. Det tar inte lång tid innan positionen är avslöjad och Fares gäng stövlar in för att hämta Frost. Tillresta agenter klarar inte att hålla fortet och Matt tvingas ensam fly med Frost som sin fånge och en våldsam jakt inleds.

[-]Safe House rivstartar i högt tempo och saktar aldrig riktigt ned. Karaktärer och platser etableras snabbt innan actionscenerna börjar avlösa varandra och det är knappt en lugn stund under filmens två timmar.[*]
Men just tempot är en styrka i filmen som påminner väldigt mycket om Bourne-trilogin i sitt utförande. Delvis genom den intensiva actionkänslan men också genom att det filmats med en rörlig kamera som ger en något skakig bild och mer närvaro.

Det är en något mer realistisk och nedtonad form av action där bilar tenderar att välta istället för att explodera vid krock som ett exempel. Just detta är något åtminstone jag uppskattar mer än mycket som produceras i Hollywood.

Inte helt ovanligt för genren är den manlige huvudrollen en aning platt och träig och det är alltid en narrativ brist när karaktärer inte engagerar fullt ut som i detta fall. Denzel Washington är däremot karismatisk i sin roll som mystisk brottsling, en roll som vi visserligen har sett förut men fortfarande fungerar väldigt bra.

Safe House är en bra genrefilm, inget direkt nyskapande men en solid actionrulle och framförallt en klart godkänd debut för Espinosa. Gillar man inte action bör man stanna hemma, men annars är det här en riktigt bra biofilm.