RecensionThe Hunger Games

USA någon gång i framtiden. Människor utsatta för hunger och för centraliserat styre. En dystopisk framtidsbild av ekonomisk stagnation och klassklyftor, av 1800-tals kapitalistiska baksidor och illiberalt styre.

Ordningen upprätthålls dock inte genom att skrämma landets tolv distrikt till tystnad. Ordningen upprätthålls genom det kraftigaste maktmedlet i världen - hopp. Hopp i form av att de olika distrikten kan odla en vinnare av de årliga Hunger games-spelen, som med stor entusiasm följs av landets invånare. En kamp på liv och död. En strid där endast en ensam överlevare kan stå som vinnare.

Hjältinnan Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) är en av 24 ungdomar mellan 12 och 18 år som kämpar för sin överlevnad. Hon märker snabbt att det aldrig finns några mänskliga metoder att överleva när livet ställs på sin spets.

Och det är så viktigt. Dystopin, oavsett hur overklig den kan te sig, säger alltid något om vår samtid. En underton av samhällskritik blottas med jämna mellanrum. Kritik mot storebror och ett tydliggörande av alla de klyftor som fortfarande finns i vårt samhälle - rikedom och fattigdom bara minuters färd bort ifrån varandra. Men du kan få allt det du vill ha om du spelar spelets regler rätt och inte skyr några medel för att nå ditt mål. Vem som gjort upp reglerna är ointressat, du menas ändå aldrig kunna bryta dem.

The Hunger Games är årets viktigaste film. Kanske inte för den generella kultureliten. Kameravinklarna får mig stundtals att undra om jag blivit satt i virvelvinden. Det blir aningen jobbigt efter två timmar och tjugo minuter med fokus in i näsborren på skådespelarna och med en kamerateknik som hämtad från Blair witch project. Nej det är ingen välspelad film, det är inget fantastiskt epos, kostymdrama eller manustekniskt underverk. Men The Hunger Games säger någonting.

[-]The Hunger Games tvingar fram tankar. Hur ska vårt framtida samhälle se ut, är det frihet jag vill ha, vem är det som bestämmer över mitt liv? Det här är kanske inte någon ny tematik inom den filmiska världen - men den når en helt ny grupp: Tonåringarna. 14-åringarna kommer få uppleva något annat än den evigt tydliga kampen mellan gott och ont (Harry Potter, sagan om ringen). De kommer att nås av budskapet att den största fienden mot människorna är kanske vårt eget samhälle. Och de tankarna är viktiga att implementera. Därför är The Hunger Games kanske årets viktigaste ungdomsfilm.