RecensionWrath of the Titans

En actionbomb till uppföljare av biosatsningen Clash of the Titans. Halvguden Perseus, Zeus son, har dragit sig tillbaka efter slaget mot Kraken och har i tio år levt som en fiskare i en betydelselös liten by med sin son. Hades försöker ännu en gång att ta över Olympen och tar hjälp av Zeus son, krigsguden Ares, för att frita titanerna och låta kaos bryta ut över världen. De vänder sig till Kronos som är fängslad i Tartaros som ber dem att tillfångata Zeus och låta Kronos få suga åt sig alla hans krafter för att ödelägga världen, men dock säkra Ares och Hades gudomlighet.

Perseus låter sig övertygas om att han ännu en gång behövs och vänder sig till drottning Andromeda och Poseidons tjuv till son Agenor för att stoppa världens undergång. De möter många välkända monster ifrån den grekiska mytologin under sin resa mot underjorden.

[-]När jag kom in i biosalongen var den fylld av gurglande grabbgäng som verkade ha någon tyst tävling mellan varandra att höras och synas mest. Det som tystade dem var den första 3D-scenen i filmen. Jag, precis som de, blev väldigt överraskad av hur kvalitativ filmen verkligen var! Den här filmen är det första 3D-filmen jag verkligen kan lovorda när det kommer till effekter. Från den första till den sista scenen är det rå action blandat med maffiga 3D-effekter och härligt klyschig dialog mellan karaktärerna. En av dialogerna är till och med hämtad från Star Wars filmerna. Då skrattade salongen högt kan jag lova!

Filmen är till skillnad från dess föregångare extremt mycket vassare på alla vis. För en gångs skull är 3D någonting som är välgjort och som man faktiskt känner av under filmens gång. Annars kan jag tycka att 3D-satsning är generellt väldigt fattiga på 3D-effekter.

Wrath of the Titans är inte rörigt ihopsläng som i den förra filmen och karaktärerna får säga saker istället för att bara skrika krigsvrål. Visserligen är manuset inte skriven av Shakespeare men det är skrivet med glimten i ögat. Allvaret får sitt utrymme men skaparna är inte rädda för att släppa in lite humor i filmen vilket jag uppskattar. Den har så mycket mer komponenter till en bra film i jämförelse med den första filmen helt enkelt. Det var ett rent nöje att se den här filmen, snygg hjärndöd action med kvalité. Det finns tydligen.