RecensionTintins äventyr: Enhörningens hemlighet

The Adventures of Tintin är främst baserad på seriealbumet ”Enhörningens hemlighet” men innehåller även delar från ”Krabban med guldklorna” och ”Rackham den rödes skatt”. Steven Spielberg har ägt rättigheterna till att göra en Tintin-film i nästan 30 år men det är först nu som han äntligen har kommit till skott. Men har det varit värt den långa väntan? Filmen börjar lovande med en humoristisk sketch där Tintin får sitt ansikte avmålat i stil med hur han ser ut i de gamla seriealbumen. Efter detta zoomar kameran ut och vi får se Tintin samt den charmiga staden han befinner sig i. På det visuella planet har Spielberg verkligen lyckats och ”The Adventures of Tintin” är tveklöst en av de visuellt mest imponerande filmer jag någonsin har sett. Och förutom med Kapten Haddock som har en något slätstruken look och inte riktigt ser ut som den sjöbuse man kanske hoppats på, har han även lyckats med karaktärsdesignen.

Där slutar dock mitt hyllande av filmen och problemen börjar istället hopa sig likt myggor vid en oskyddad arm. Tintin ska bygga på äventyr, gåtor, humor, karaktärer och även om alla dessa delar finns med i filmen fokuserar den för mycket på en sak, action. Spielberg tycker uppenbarligen att det ska vara spännande och hända någonting hela tiden, men tyvärr blir det fel sorts spänning. Det är därmed uppenbart att filmen inte främst är riktad till fansen av Tintin utan till den stora massan som vill ha lättuggad underhållning och att handlingen ska avverkas i ett rasande tempo. Vidare har även Haddocks beteende och svordomar tonats ner vilket gör att han känns som en parodi av sig själv, om nu det är möjligt.

Spielberg har även gjort ett stort misstag med att kombinera tre historier till en. Jag förstår att han ville ha med bakgrunden till hur Tintin och Haddock träffades (Krabban med guldklorna) men han gör ett grovt fel när han marginaliserar ”Rackham den rödes skatt”. Problemet med detta är att ”Enhörningen hemlighet” i grund och botten bara är en uppbyggnad till det stora äventyret som sker i ”Rackham den rödes skatt”. Spielberg var antagligen medveten om problematiken med detta och valde att ändra på slutet i ”Enhörningens hemlighet”, (som egentligen slutar med att de hittar tre ledtrådar till var skatten finns) för att göra det mer tillfredsställande. Spielberg borde istället ha låtit ”Rackham den rödes skatt” varit huvudäventyret och berättat delen om enhörningen mer effektivt.

[-]På det hela taget är filmen godkänd, men det är inte det stora Tintin-äventyret som jag hade hoppats på och med tanke på att Spielberg har ägt licensen i nästan 30 år kunde man faktiskt ha förväntat sig något mer. Dessutom hoppas jag fortfarande på en live-action version av Tintin.