RecensionOur Idiot Brother

Här kommer så återigen en så kallad ”alternativ” liten komedi om livet. Även om jag gissar att producenterna bakom just denna film hade hoppat högt i luften om de hade fått Disney som produktionsbolag bakom sig, då filmen åtminstone är lika sockersött tillrättalagd och förutsägbar för att kunna höra hemma där. Det enda den saknar är i så fall fantasi nog för att kunna engagera publiken tillräckligt mycket med själva historien för att man ska kunna ha överseende med hur förutsägbar den är.

Filmen handlar hursomhelst om \"idioten\" Ned (Paul Rudd), som efter att ha sålt cannabis till en polis i uniform till sist kommer ut ur fängelset. Medan han suttit av sin tid i fängelset så har han dock förlorat sitt förhållande och sitt hem så han slängs strax in i sin mammas och sina systrars nåd för mat och tak över huvudet. Här ställer han dock snabbt till det genom sin avslappnade och ärliga attityd gentemot livet, och sin tro på att människor alltid ska vilja göra väl om de bara får chansen.

Så mycket mer finns egentligen inte att säga om denna bleka film som vill vara så mycket varmare än vad den någonsin lyckas komma i närheten av att vara. Men grundidén av moralen kring en sjukligt ärlig och öppen människa i kontrast till framförallt den karriärhungriga och förljugna systern till reporter (Banks), är ändå god.

[-]Men då varken musik, regi, manus eller skådespel sticker ut och gör något som helst väsen av sig så blir denna film i slutändan varken så mycket mer eller mindre än ihågkommen som en lättglömd film med därmed bortslösade resurser.