RecensionThe Tree of Life

Så går till sist alltså 67-årige Terrence Mallicks femte regisserade långfilm sedan 1973 års debut med den fortfarande klassiska \"Badlands\" upp på biograferna världen över. Att tacka honom för en filmmakares flitighet är måhända årets paradox med ynka fem nu färdigställda produktioner på 38 år. Men samtidigt är det en liten sanning i sig då endast ett fåtal filmskapare är eller har varit lika detaljrikt minutiösa i sin regi som Mallick faktiskt fortfarande visar sig vara här. För hans visuellt vackra ådra skiner verkligen starkt vidare i \"Tree of Life\", men på ett helt för honom både nytt och stundtals faktiskt smått fantastiskt vis som säkerligen kommer få Cannes palmer att svaja av välbehag. Filmens trailer kommer å sin sida dock däremot lyckas med dumdristigheten av att lura in mainstreampubliken in i salongerna, då filmen där framstår som ett ganska ordinärt om än vackert drama.

Men i realiteten så är detta en film som söker efter livet och själva existensens uppkomst, med sin handlings avstamp via det grundläggande konceptet bakom filmens titel över hur allt liv är relaterat och sammankopplat till samma stam. Den gren vi sedan delvis får följa och bekanta oss med representeras av en familj och en pojkes kval i vägvalet mellan att följa den hårde faderns (Pitt) väg genom livet, eller den mjuke moderns (Chastain) väg. Ur perspektivet av den tillbakablickande uppvuxne mannen Jack (Penn) minns sedan detta barndomens vägval som Mallick hela tiden sätter in i sitt större sammanhang med existentiella liknelser. Han kastar oss till exempel här plötsligt ut i en lång färd som leder oss djupt ut i rymden med kraftfullt pumpande musik via dinosauriernas tidsålder för att skapa en berättelsens metafor mellan familjens vägval och dess avspeglingar genom tidevarven över de två sätten att bemöta livet på.

Sedan känner jag dock att det vackra temat i filmens fråga befläckas och besudlas en hel del genom Mallicks uppenbart religiösa avstamp och svar i förklaringen på filmens frågor som härigenom förlorar en del av sin magi. Något som både gör att hans fantastiskt vackra och imponerande visuella grepp på många sätt och vis känns bortslösade, såväl som att den lågmält berättade filmen dessutom härigenom genererar träsmak i den kyrkobänk han väljer att sätta biopubliken in i redan ifrån filmens inledande citat ur den judiska bibeln.

[-]Fast där von Triers samtida \"Melacholia\" behandlar världens undergång med en nära nog fiktiv briljans så kan jag ändå inte annat än att tycka att Mallick här ändå har lyckats med att skapa en ändå ofta väldigt vacker antagonist om världens uppkomst. Men under stora delar påminner filmen långt mycket mer om Reggio och Glass konstnärliga musik och videomontage \"Koyaanisqatsi: Life out of Balance\" än om något som skådespelarnamnen på affischen och trailern kommer vilseleda publiken till att tro serveras. Fast allt som allt så tror jag inte att man kan få det mycket mer filmiskt segt med så många sköna rysningar av filmiskt välbehag.