RecensionThe Green Hornet

[-]Michel Gondry. En man jag brukade kalla min favoritregissör. Det är för mig obegripligt hur någon kan gå från att skapa solklara mästerverk i form av Eternal Sunshine of the Spotless Mind och The Science of Sleep till en ostabil och tveksam rulle (Be Kind Rewind) och slutligen landa på en hopplös, avskyvärd smörja som The Green Hornet.[*] Varför gör han såhär mot mig?

I filmen får vi följa den bortskämda mannen Britt Reid (Seth Rogen) som efter sin rika fars död, kombinerat med några inspirerande händelser, bestämmer sig för att maskerad ge sig ut på gatorna och bekämpa brott. Han kallar sig The Green Hornet. Till sin hjälp har han sin kinesiske assistent Kato (Jay Chou), som precis som alla andra asiater i den amerikanska filmvärlden har god kunskap inom kampsport men som också råkar vara ett större geni än Oppfinnar-Jocke och kan därför förse Britt med effektiva vapen och maskiner. Tillsammans glider de runt på stan och ger sig på diverse brottslingar samtidigt som områdets gangsterkung, Chudnofsky (Christoph Waltz), inte gillar vad som pågår i hans territorium.

Finns det något bra med filmen? Tja, Christoph Waltz är väl egentligen en av Hollywoods mest intressanta skådespelare för tillfället och det är absolut inget fel på hans prestation, även om rollen känns som en mildare och sämre version av den han vann en oscar för i Inglourious Basterds. Men förutom herr Waltz kan jag faktiskt inte se något annat jag inte vill spotta och sparka på.

I och med The Green Hornet står det nu klart att Seth inte KAN spela något annat än påtända losers i halvdåliga komedier. För här är han hemsk. Allt från hans överentusiastiska reaktioner när Kato visar upp en ny uppfinning till försöken att framkalla en mer seriös och allvarlig sida är inget annat än skrattretande och jag tror jag aldrig tidigare upplevt något som känns mer krystat.

Den enda som räddar Seth från att utnämnas till årets sämsta skådespelare är hans partner, Jay Chou. Här handlar det inte om att han inte lyckas behärska konsten av en viss del av skådespeleriet, utan att han inte kan skådespela överhuvudtaget. Allt han säger framstår som otroligt falskt och det är liksom tydligt att han läser allt från ett manus. Det här är så förbannat dåligt att jag har svårt att förstå att de inte kastade ut honom efter första inspelningsdagen.

De oengagerade karaktärerna lyckas inte hålla upp det klena manuset och jag kan inte minnas att jag skrattade, eller ens drog på smilbanden, en enda gång under filmens gång. Effekterna är överflödiga men samtidigt inte speciellt bra och det enda man faktiskt skulle kunna hitta lite underhållning i, action/fightingscenerna, är tyvärr tråkigt genomförda och i flera fall lyser det tydlig igenom att det är tänkt att en 3D-effekt ska befinna sig här och där.

The Green Hornet är en film skriven av Seth Rogen. Egentligen säger väl det allt. Larvigt, platt och trist. Men jag hoppades ändå på att Michel Gondry skulle lyckas lyfta upp historien och bidra med den magi han visat i sina tidigare filmer. Jag hade fel.