RecensionAlla helgons blodiga natt

John Carpenter kommer nog alltid vara känd som en av
vår tids allra bästa skräckfilmskapare.
Många kritiker har sågat många av hans filmer, men mannen har även en stor skara fans världen över.

1974 skapade John Carpenter sin allra första långfilm.
Sci-Fiction komedin ”Dark Star”. En film som drev friskt med gamla Sci-Fiction klassiker, inte minns Stanley Kubriks
”2001- a space Oddesey”. Både denna film och hans nästa var riktiga lågbudgetfilmer. 1976 skapade Carpenter en film som innehöll den stil och grund som många av hans kommande filmer skulle ha. Belägring och isolering.
Filmen hette ”Assoult on Precinct 13” och är en av mina personliga favoriter, både när det gäller Carpenter,
Och Actionthrillers i allmänhet. Filmen blev dock ingen succe, men har nu på senare tid fått kultstatus, något som den verkligen förtjänar.

Det var dock inte färänn två år senare som Carpenters namn verkligen började dyka upp bland den bredare publiken. Efter att ha gjort två lågbudgetfilmer samt några kortfilmer skapade John Carpenter 1978 en av filmhistoriens allra mest framgångsrika skräckfilmer.
Den numera klassiska ”Halloween”.

Filmen handling är relativt enkel, men fruktansvärt effektiv. Michael Myers var bara ett barn då han på Alla Helgons Dag brutalt mördade sin syster. Han sattes på ett mentalsjukhus, men har nu rymt och är på väg mot sin hemstad för att få uppleva alla helgons blodiga natt än en gång.

I mina ögon är John Carpenter en sann allkonstnär.
Han inte bara regisserar sina filmer, utan skriver även manuset, producerar och skriver musiken till dem.
Något som inte många regissörer klarar av.

Eftersom detta är en Carpenter-film måste man så klart slå ett slag för musiken. Vill du höra bland det bästa inom skräckfilm är denna film ett säkert val.
Som i alla andra filmer av Herr-Carpenter så är soundtracket oerhört stämningsfullt och betyder väldigt mycket för filmen. I denna film är musiken i grunden mycket enkel, inledningsmotivet är mycket minnesvärt. Enkla slingor av piano blandat med synteffekter. den utger en stor del av den isande spänning filmen bjuder på.

Denna film är idag även en av de mest kopierade filmerna som gjorts. Det har gjorts ett stort antal uppföljare,
och många andra filmer har lånat friskt från denna, som man kan se mycket väl, inspirerats en hel del av Carpenters mästerverk. Jag måste personligen säga att detta definitivt är min favorit i slashergenren. En genre som jag egentligen inte är särskilt förtjust i. Slasherfilmer påminner nästan alltid om varandra, och sällan är det originellt. Man måste därför påminna sig själv om att denna film faktiskt var den första i sitt slag.
En av världens mest respekterade filmkritiker,
Roger Ebert, har till och med jämfört den med ”Psycho”.

Även om denna film inte tillhör mina absoluta favoriter bland Carpenters verk, vilket är ”Assoult on Predict 13”
”The Thing” och ”Flykten från New York” så är detta definitivt en av tidernas bästa skräckfilmer.
En milstolpe inom slashergenren och den bästa
i sitt slag.