RecensionGarden State

Garden State är regisserad och skriven av Zach Braff som främst blivit känd från Scrubs som J.D. Filmen är en blandning mellan en komedi, drama och kärleksfilm som bjuder på allt man vill ha.[*]

Garden State handlar om Andrew Largeman (Zach Braff) som är en enstöring som mer eller mindre är känslomässigt handikappad på grund av av all medicin han går på. Andrew återvänder till hans hemstad efter tio år. Anledningen till hans återvändande är hans mors död, som han även delvis är på grund av honom. När han återvänder till hans hemort så tvingas han att träffa sin pappa, som även är hans psykolog, och deras relation är inte den bästa. Under den tid han är i sin hemort innan han flyger hem igen så träffar han gamla vänner och Sam (Natalie Portman). Mötet med Sam påverkar Andrews liv mycket.

Garden State är en oerhört vacker film som behandlar temat livet och relationer mellan medmänniskor på ett unikt sätt. Zach Braff spelar en väldigt särpräglad och bedrövlig karaktär och detta gör han mer än utmärkt. Filmen skapar en stämning som gör att man väldigt lätt sympatiserar med Andrew och Sam som driver filmen framåt och stabilt hela tiden.

Filmen är ärlig, och det är det som gör den som så egendomlig. Man kan känna igen sig, även i de dåliga och bra stunderna. Garden State har en äkta känsla genom hela filmen som gör att man bara vill ha mer och mer. För att vara Zach Braffs första film är den mållöst imponerande och jag hoppas verkligen han släpper en ny film snart.

Läs även recensionen på http://cinemera.blogg.se