RecensionFlickan från ovan

Susie Salmon (Saoirse Ronan) är en ganska vanlig tjej i tidig tonår som just fått upp ögonen för vad som skulle kunnat bli hennes första kärlek när hon mördas av en man i närområdet. Hennes kropp hittas inte och föräldrarna (Mark Wahlberg och Rachel Weisz) fortsätter hålla hoppet uppe om att hon fortfarande lever. När polisen efter ett tag ger upp sökandet efter Susie fortsätter hennes pappa Jack att nästan hysteriskt söka trådar för att lösa gåtan vad som hände Susie. Familjen slås sönder av sorgen och ovissheten och det blir inte bättre av att den alkoholiserade mormodern (Susan Sarandon) flyttar in för att hjälpa den trasiga familjen att fungera igen.

Parallellt med familjens kamp får vi följa Susie från \"andra sidan\", varifrån hon sporadiskt kan följa sin familj och försöker skicka ledtrådar för att hjälpa dem. Och det är just här i den parallella handlingen som regissören Peter Jackson tappar mig som mest. Övergången är drömsk och vacker och lovar mycket, men sen stannar det hela av och de båda världarna möts inte på det sätt man kan tro av filmens trailer. Det blir mer segt och lite konstigt. Det är absolut vackert, fantasifullt och stundtals lite skrämmande men det är också lite för mycket. Jag tappar intresset och vill nästan spola i filmen. Försöket att mixa fantasy med mördarjakt misslyckas nästan helt, skulle jag vilja säga.

[-]Fotot är det annars inget fel på. Möjligen har Jackson skruvat på lite för mycket färg här och var. I övrigt är det klart godkända rollprestationer, även om ingen direkt briljerar. Det är en (bokstavligt talat) färgstark och vacker film som lyfter en intressant tanke, men det blir tyvärr inte mer än så. Det blir för mycket tyst fantasy och för lite dramathriller. Idén och bitar av storyn lyfter i alla fall filmen från enbart godkänt till en svag trea, men jag hade verkligen hoppats på mer än så.