RecensionDet regnar köttbullar

Vilka barn skulle inte gilla om det regnar glass och pizza? Och vilka vuxna gillar inte smarta skämt fulla med populärkultursreferenser? Det regnar köttbullar levererar godsaker till båda åldersgrupper i fantastiska färger och tre dimensioner.[*]

3D:n är inte den bästa man sett, det är till exempel en bra bit upp till Pixars Upp, men den duger i krig (som Åsa Nisse kanske skulle sagt). Men om tekniken bleknar lite i jämförelse med klasskamrater så tävlar storyn om titeln som klassens ljus. Fantasi, referenser, kul karaktärer och flummiga former och färger blandas ihop i historien om den nördige Flint Lockwood som drömmer om att bli uppfinnare.

På en avlägsen ö ”som ligger gömd under A:et i Atlanten” (i kartboken) där fiskeindustrin har dött ut lever Flint kvar i sitt föräldrahem och hoppas ständigt på att nästa uppfinning ska bli den stora. När den sexiga väderreportern Sam Sparks (som egentligen är smart och nördig men måste dölja det för att få jobb i den patriarkaliska tv-världen) kommer till ön för ett rutinjobb slår lyckan till och Flint får genom ett misstag sin ”vatten till mat”- maskin att åka upp i skyn och möjliggöra matregn, vilken sorts mat kontrolleras av Flint. Givetvis leder detta till att han blir både staden och världens nya ”it-boy”.

Filmens premisser öppnar upp för både intelligenta skämt och maggropskittlande slapstick. Filmen börjar frenetiskt och ökar bara takten med visuella sötsaker för alla paletter. Lägg därtill en story som hittar drivkraft och relevans i ämnen som ekonomikrisen, girighet och överkonsumtion och ni har en film som är både vilt underhållande och har ett budskap som tåls att tänka på.

Om man väljer den amerikanska originalversionen, och det tycker jag man ska göra, så kan man avnjuta inspirerade röstskådespeleri från Bill ”den andra polisen i Superbad” Hader, Andy Samberg, Anna ”Scary movie” Faris, Bruce ”Evil Dead” Campbell och en rad Saturday night live-talanger som Andy Samberg och Will Forte.

Regnet av kuliga knäppheter i filmen passar till skillnad från köttbullar alla smaker och gör att Det regnar köttbullar bör vara en del av varje filmgourmands meny.

Denna recension publicerades först i tidningen Geeloo (geeloo.se/film)