RecensionParanormal Activity

Efter att det unga paret, Katie (Katie Featherston) och Micah (Micah Sloat), bestämt sig för att bo tillsammans och flytta in till deras nya hus börjar de bli störda av knackningar och andra liknande saker som främst utspelar sig mitt under natten.

Oren Peli är regissören som tagit världen med storm och skrämt upp en stor mängd människor med sin film \"Paranormal Activity\" som dessutom är hans debut på såväl regi och manus. Det här är en film som många liknar med den faktiskt hyfsat skrämmande \"Blair Witch Project\", och jag är beredd att hålla med. Man tar konceptet in till ett hus, istället för skogen, tillsammans med övernaturliga ting.

[-]Det är ett intressant område som man berör, även om jag sett liknande upplägg i tidigare filmer som är betydligt mindre kända, och man gör det relativt bra. Filmen bygger mycket på snabb skrämselteknik med ljud och liknande, men det kommer även ett och annat utöver det som kan få publiken att känna kalla kårar. Den bygger långsamt upp en krypande stämning och innehåller dessutom inga töntiga specialeffekter som ofta kan förstöra en hel film och det är något som jag tycker är väldigt bra med den här.

Personligen blev jag aldrig skrämd en enda gång då jag satt där i den lilla biosalongen för runt åttio personer som knappt var fylld till en fjärdedel av stolarna. Ändå så hörde man många skrik och det var dessutom en person som var tvungen att gå ut ur biosalongen av olika skäl. Visst är den obehaglig, men aldrig så att man sitter på nålar och är vettskrämd. Den är även förutsägbar där man listat ut vad som kommer att hända i stort sett under hela filmen.

Något som stör mig mycket är trovärdigheten hos karaktärerna under filmens gång. Mannen i förhållandet som ska spela tuff blir mest bara irriterande efter att ha hållit på under enbart ett par minuter. Det finns inte heller en chans att någon skulle stanna så pass länge i ett hus där det händer sådana saker som de gör, men samtidigt är det en film och det ska inte alltid vara logiskt. Hyfsad film som går att se, men har man svårt för att bli skrämd så ger den inte speciellt mycket tillbaka.