RecensionSkräddaren i Panama

Skräddaren i Panama är baserad på spionboken med samma namn av John le Carré som med inslag av Graham Greenes klassiker \"Our Man In Havanna\" handlar om ett aningens fiktionellt äventyr i Panama och kanalen där som USA nyligen släppt sina anspråk på.

Filmen kretsar kring en skräddare bosatt i Panama som mer eller mindre ofrivilligt blir informatör för en brittisk MI6 agent, Andy Osnard, som efter några små felsteg på hemmaplan landsförvisats. Andy ser sin \"tjänstledighet\" i Panama som ett ypperligt tillfälle att återupprätta sitt anseende i England, om han bara kunde snoka upp något stort och värt att rapportera tillbaka till sina kollegor på underrättelsetjänsten, och kanske till och med tjäna en liten hacka på kuppen.

En helknäpp, rent av absurd karusell dras igång där alla tycks försöka lura alla och gränsen för vad som är lögner eller sanning blir lika flytande som vatten.

[-]Skräddaren i Panama är på många håll en mycket bra och underhållande film. Den levererar en alldeles bisarr men underbar humor och en härlig rollista. Pierce Brosnan, Brandan Gleeson, Jamie Lee Curtis och Geoffrey Rush som den lite egendomliga skräddaren Harold Pendel. Med många riktigt bra skådespelarprestationer och en väldigt intressant handling skapar regissörer John Boorman en härlig stämningen genom hela filmen.[*]

Det var riktigt kul att se Gleeson i en ny roll, den här gången som latinamerikansk suput som kanske är mer än han utger sig för att vara. Dock kändes det lite felplacerat att se Brosnan som en MI6 agent utanför James Bond-filmerna, men han lyckas göra en bra insats ändå.

Sevärd, definitivt, men inte direkt en personlig favorit. Filmen blir aningens oklar på sina håll och håller inte riktigt hela vägen fram men Brosnans rappa dialoger och den underbara komiska undertonen som med glimten i ögat presenterar en mycket annorlunda spionfilm höjer mitt betyg på den.