RecensionSprängaren

Sprängaren baserar sig på Liza Marklunds debutroman från 1998 med samma namn. Colin Nutley har tagit sig an regi och som vanligt i hans filmer får hans fru Helena Bergström medverka, den här gången i huvudrollen. Hon spelar reportern Annika Bengtzon som precis blivit chef på redaktionen till Kvällspressen.

De olympiska spelen ska hållas i Sverige och det är stort ”Hallå” runt om i Stockholm. Det börjar också närma sig jul och julrushen är i full gång. Men när någon spränger Victorastadion i bitar och orsakar en OS-arrangörs död börjar en skräck spridas i staden och tidningarna går ut med rykten om både att både terrorister och personer som motsätter sig OS skulle kunna ligga bakom. Annika Bengtzon och hennes medarbetare får jobba dygnet runt för att bevaka det som kanske skall komma att bli den största storyn sedan Estonia sjönk.

[-]Även om jag inte är något större fan av varken Colin Nutley eler Helena Bergström så tycker jag att det finns en del ljusa stunder i den här filmen. Man har på något sätt gjort ett kriminaldrama utan att sätta en polis i huvudrollen, vilket känns lite speciellt till skillnad från Beck och Wallander. Men karaktären Annika Bengtzon och Helena Bergström som skådespelare stör jag mig ganska mycket på då jag tycker det finns betydligt bättre svenskar i filmbranschen som säkert kunde gjort rollen. Det känns lite som om Bergström fick rollen av sympatiskäl från sin man Colin Nutley. Det blir en trea.

Jag har inte läst boken av Liza Marklund och filmen gör mig inte tillräckligt intresserad för att göra det heller. Men det finns spänning till en viss grad och om man absolut vill se en svensk film och det inte är något annat på burken så kan man givetvis se den, men det är långt ifrån ett måste.