RecensionOld School

Efter att Mitch (Luke Wilson) hittat sin flickvän i sängen med ett antal andra personer faller hans liv i spillror. Efter att ha förlorat flickvän, hus och hund så faller han i depression och flyttar till ett gammalt förfallet hus. Innan han vet ordet av kommer också hans nygifta vän Frank (Will Ferrell) och knackar på dörren för att också få sova där efter det första bråket med nya frun. Det blir ett boende som varar längre än planerat. Allt är frid ända fram tills den dagen då de får veta att de måste lämna huset för att det ska tillägnas studentverksamhet i området. Deras vän Bernard (Vince Vaughn) kommer då med idén om att de ska starta ett studenthem för att uppfylla kraven och få bo kvar. Men det nya studenthemmet blir mer av en klubb där de vildaste festerna går till.

[-]Man behöver bara läsa namnen på huvudrollsinnehavarna så förstår man att detta är en sanslös, vansinnig och överdriven komedi utan mycket till handling. Den enda sansade skådespelaren av dessa är väl Luke Wilson och han brukar ju sällan uppskattas av någon. Dock ser jag personligen mer ljus i honom än vad jag gör i Will Ferrell som kanske är ett av Hollywoods största misstag. Om han någonsin medverkat i en bra film så kan det knappast vara tack vare honom. Hans karaktär platsar inte med hans humor. Sedan var det då Vince Vaughn som blir mer av en biroll i den här produktionen.

För det första ska man säga det att detta inte är ett manus som borde fått komma upp på vita duken, åtminstone inte i det här formatet. Man kan inte skämta om död och sorg på det kalla och hårda sätt som man gör i den här filmen och sedan kalla det för underhållning. Hade det inte varit för att man fick se Luke Wilson i en huvudroll och lite kända ansikten poppa upp här och var i biroller så hade den fått en etta. Både Juliette Lewis och Seann William Scott har obetydliga men passande roller i filmen. Jag tilldelar filmen en svag tvåa men kritiserar starkt att den sattes i produktion.