RecensionSagan om de två tornen

Här är den andra delen i Peter Jacksons trilogi baserad på JRR Tolkiens bok med samma namn. Vi fortsätter följa Frodo Bagger (Elijah Wood) på sin resa mot landet Mordor, där han ska förstöra Saurons ring. Men nu är det brödraskap vi följde i första filmen upplöst och han står ensam med sin vän Sam (Sean Astin) på den långa resan.

Parallellt med denna historia följer vi jägaren Aragorn (Viggo Mortensen), alven Legolas (Orlando Bloom) och den lagom oförskämde dvärgen Gimli (John Rhys-Davies) i deras försök att komma ikapp den grupp orker som kidnappat deras vänner Merry (Dominic Monaghan) och Pippin (Billy Boyd).

Sagan om de två tornen har inte mycket till presentation av karaktärerna utan räknar med att man sett den första filmen (Sagan om ringen). Den första filmen var mest som en inledning på konceptet, här fördjupar vi oss i två handlingar parallellt. Kung Théoden (Bernad Hill) och kampen för riket Rohans överlevnad men också det förhållande Frodo får till Gollum (Andy Serkis).

[-]Det råder inga tvivel om att det här är den sämsta delen i trilogin, utan varken början eller slut. Filmen är precis som mellanbarnet i en familj, alltid den som kommer i kläm. I första filmen tyckte man det var så spännande med en helt ny typ av film som inlett en ny era i filmhistorien. Men den här, andra delen, känns lite som en kopiering på många punkter när man inte kunde hitta på något nytt. Jag kan förvisso erkänna att de scenografiska effekterna har blivit bättre sedan första filmen, men frågan är om man börjar nå gränsen av att ta i för mycket på den fronten.

Bristerna i handlingen är i alla fall de värsta. Filmen handlar främst om den relation som nu kommer byggas upp mellan ringbäraren Frodo och den sinnessjuke varelsen Gollum. Men även om detta är en viktig del för att få hela konceptet att gå ihop så blir det tråkigt efter en stund. Man hade kanske kunnat klippa bort några scener med Gollum. Att man dessutom tagit ur Boromir (Sean Bean) ur handlingen tycker jag är mycket tråkigt. Nu är tanken att man ska överleva i två filmer på hans bror, budgetversionen Faramir (David Wenham). Boromir kan dock ses några minuter i den förlängda DVD- versionen.

Nej trots att jag tilldelade Sagan om ringen en fyra så står jag istället i valet och kvalet mellan tvåa och trea till den här produktionen. Jag kan ge den en del credit för scenografiska effekter och några av skådespelarnas insatser. Men vad är en film utan handling. Jag är dock snäll och avrundar uppåt till en trea på grund av effekterna.