Recension21 gram

De säger att vi förlorar 21 gram när vi dör. Men hur mycket är egentligen det. Det är just det som vi ska ta reda på i den här filmen...

En fruktansvärd bilolycka för tre olika familjer samman i en mycket dramatisk historia. Paul Rivers (Sean Penn) skadas allvarligt och tvingas genomgå en hjärttransplantation. Vi får även följa frun (Naomi Watts) till mannen som donerat hjärtat och den smitare (Benicio Del Toro) som kört ihjäl donatorn.

Denna berättarkluvna historia kan många gånger kännas förvirrande och ibland till och med obegriplig. Den har vissa likheter med Sliding Doors (1998) som också framförs på ett väldigt unikt sätt. Man frågar sig ibland om man följer en verklig historia eller någons dröm.

Den Oscarnominerade mexikanska filmskaparen Alejandro González Iñárritu har både regisserat och producerat den här mycket udda filmen. Ett verk som dock enligt min mening kan vara aningen överskattat. Det är inte precis den första filmen jag skulle Oscarnominera. Dessutom har vi ju Sean Penn som alltid spelar över i sin roll. Benicio Del Toro är väl den enda som egentligen kan sitt jobb här. Naomi Watts måste ju ha varit bra desperat efter pengar när hon tog på sig rollen eftersom hon inte ens läste manuset.

Huvudämnet i den här filmen är inte kärlek eller lycka i mina ögon. Nej här har ”döden” satts i centrum, vilket är en bra sak anser jag. Det är skönt att se en Hollywoodproduktion där inte alla alltid lever lyckliga liv, utan att istället se en tragedi. I synnerhet Benicio Del Toro sköter sin del i detta.

[-]Den tragiska historien är mycket bra och Benicio Del Toro spelar verkligen sin roll utan något att anmärka på. Men hela sättet man framför filmen på i den berättarkluvna filmatiseringen ger mig stundtals en huvudvärk som sänker betyget i recensionen och alltihop slutar därför ända nere på en tvåa.