RecensionJu-on 2

En onödig film skulle jag säga om detta, en väldigt onödig film. Jag undrar varför man gör en uppföljare till en absolut perfekt skräckfilm när femtio procent av filmen är material från den förgående filmen och resten bara är oengagerat skräp. Ettan är ju bara en timme och tio minuter lång och den här filmen innehåller ungefär fyrtio minuter nytt material. Kunde regissör Takashi Shimizu inte bara ha lagt ihop första filmen med den nya filmen och gjort kanske en enda 100 minuter lång film istället?

Den första halvan av filmen är bara repris från första filmen. Det är först efter ungefär fyrtio minuter som man får se lite nytt. Det hemsökta huset verkar nu vara bebott av två nya personer. Även om de två börjar uppleva underliga saker så verkar husets förbannelse mest ha drabbat mäklaren Tatsuya och hans familj. Både hans son Nobuyuki och hans syster Kyoko har börjat bete sig underligt. Sen så finns det inte så mycket mer att säga om filmens handling, så innehållsfullt är manuset.

[-]Det finns inte så mycket att säga om den här filmen. Manuset är dåligt, ogenomtänkt och helt enkelt tråkigt. Den är dåligt gjord också. Den är dåligt filmad, har en tråkig bild, tråkiga miljöer och hemsk belysning vid vissa tillfällen. Visserligen kan man skylla det hela på brist med tid och pengar men om Takashi Shimizu klarade av att skriva och regissera Ju-on på mindre än tre månader tycker jag att han kunde ha gjort det här mycket bättre.

Sen så kommer ju skräcken. Jag kan säga att som skräckfilm misslyckas den, stort. Filmen har ingen som helst stämning i sig. Dåliga miljöer och brist på passande musik gör att filmen känns som en överdramatisk Tv-serie än en skräckfilm. Takako Fuji, som spelar spöket Kayako, är ett skämt. För det första är hon inte ens sminkad till ett spöke utan ser ut som en helt vanlig människa. Sen så är hennes uppdykanden inte läskiga, snarare komiska. Nej, som skräckfilm misslyckas den och som underhållning misslyckas den också. Se gärna ettan men skippa helst den här om du nu inte absolut måste få veta vad som händer efter ettan.