RecensionX-Men 2

Detta är den högt uppskattade uppföljaren till Bryan Singers X-men från 2000. Precis som i den första filmen så återser vi Hugh Jackman som den mardröms- förföljde Wolverine som hela tiden kämpar för att hitta nyckeln till sitt förflutna.

I uppföljaren får vi följa i princip samma karaktärer och skådespelare som tidigare, med några få undantag. Bland annat kommer den millitärt galne vetenskapsmannen William Stryker (Brian Cox) in, vilket ger mer fokus på Wolverines bakgrund än i den första filmen. Men på grund av detta så blir den tidigare nyckelrollskaraktären Rouge (Anna Paquin) lidande, då hon trycks undan av Wolverine istället för att samspela. Jag vill dock inte säga att det är något negativt eftersom man i filmen har modifierat Rouge så mycket att hon liknar något helt annat än den karaktär som förekom i Stan Lees gamla serietidningar.

Man introducerar också min favoritkaraktär i konceptet, Nightcrawler (Alan Cumming), vilket med tiden också förtydligar karaktären Storm (Halle Berry). På något sätt inleder dessa ett kärleksfullt förhållande som ändå inte baserar sig på romantik. Detta är bara några av de X-Men som faller under faderskaraktären Charles Xaviers (Patrick Stewart) ledning för att skapa ett fredligt förhållande mellan människor och mutanter.

Regissören Bryan Singer är erkänd som en av Hollywoods bättre filmskapare. Men ännu mera är han kanske känd för att göra ganska unika och egendomliga verk med många oanade överraskningar. Något som publiken alltid uppskattar. Det här blev hans sista film om X-Men dock, den tredje filmen i trilogin tackade han nej till på grund av att det kolliderade med Superman Returns (2006) som blev en total flopp.

X-Men 2, eller X2 som är dess officiella titel, är visserligen en fristående uppföljare på många sätt. Men det är samtidigt också mycket som knyter an till första filmen och det rekommenderas därför varmt att man sett den också.

[-]För att vara en uppföljare är den här filmen otroligt bra, enligt mig mycket tack vare Alan Cumming i birollen som Nightcrawler. Men filmen har också en bra handling och trots att jag betygsatt första filmen med en femma här på filmtipset så vill jag säga att den här är bättre än originalet. Det blir alltså en ännu starkare femma här.