RecensionBlade Runner

I framtidens Los Angeles lever människor tillsammans med så kallade replikanter, extremt avancerade människoliknande varelser som genetiskt framställts för att ta hand om vanliga människors behov. Replikanterna är näst intill omöjliga att skilja från vanliga människor och de har förmågan att utveckla tankar och behov. För att inte förlora kontrollen har tillverkaren begränsat replikantens livslängd till fyra år, vilket är något människokopian inte är speciellt förtjust i.

Vissa replikanter blir våldsammare än andra och därför finns det Blade Runners, som är poliser vars specialitet är att hitta just replikanter. Deckard (Harrison Ford) är en sån polis och han får uppdraget att leta upp och döda fyra förrymda replikanter.

Ridley Scott visade i Alien att han är duktig på att skapa en mörk framtidsvision. Här går han några steg längre när han skildrar livet på jorden och det är ingen positiv syn. Det är nästan nattsvart dygnet runt, gatorna är fyllda av skit och smog och regnet faller konstant. Befolkningsmängden är total och består till majoriteten av asiater.

[-]Jag tycker det finns något vackert i den totala dysterhet som Ridleys framtidsbild förmedlar. En viktig pusselbit för att få den att fungera är musiken, komponerad av Vangelis. Den är vacker i sig själv och tillsammans med bildinnehållet skapas total harmoni. En annan pusselbit är tempot. Ty om Alien var långsam, så är den jämfört med Blade Runner en actionfilm av stora mått. Här har ingen bråttom och allt får ta sin tid. Den rullar helt enkelt på i sitt egna eftertänksamma tempo och skapar en suverän världsbild som är min ultimata definition av begreppet dystopi.

Harrison Ford gör en utmärkt rolltolkning som Deckard. Hans jobb är ju att ta livet av folk, om än inga riktiga människor. Han bryr sig inte så mycket, utan han har fullt upp med egna funderingar. Speciellt när han träffar en tjej han blir intresserad av, som dessutom råkar vara en replikant. Som motpart till Harrison är Rutger Hauer, som spelar de förrymda replikanternas ledare. Han är så bra att jag har svårt att se hur någon annan kunnat göra det bättre. Det går nog inte. Som hans flickvän ser vi Darryl Hannah, som de senaste åren fått ett lyft på karriären i och med Kill Bill.

En annan faktor är att ingenting är självklart. Det mesta är en tolkningsfråga och det gäller att ha hjärnan med sig. Inte för att Blade Runner är svår att se på, för det tycker jag inte. Men om man verkligen vill förstå det man ser krävs det hjärnaktivitet. Det finns mycket att fundera på och framförallt tycker jag man ska tänka några tankar på om Deckard själv är replikant. Det ges inga svar, men fundera på det.

Jag är all in på Blade Runner. Den dystopiska världsbilden är fascinerande, och även om den utspelar sig endast tio år från nu känns den inte på något sätt orealistisk. Harrison Ford gör sin, enligt mig, mest intressanta roll och Rutger Hauer spelar frihetskämpe bättre än någon annan. Tillsammans med en smart story med många frågeställningar är Blade Runner en riktig liten godbit. Nu ser vi tillsammans till att vår framtid blir bättre och ljusare än den Ridley Scott tror på.