RecensionRovdjuret

Arnold Schwarzenegger och hans kommandosoldater får i uppdrag att leta efter överlevande från en helikopter som skjutits ner i djupaste centralamerikanska djungeln. Till en början går allt som på räls och man finner det gerillanäste där gisslan hålls. Sen går allt utför. De får ett kamouflerande monster med tungt vapenartilleri och med hobby att döda efter sig.

[-]Det finns filmer som underhåller och det finns filmer som är underhållande. Jag skulle nog vilja kategorisera Rovdjuret som underhållande, för här är det mycket som inte riktigt stämmer. Regissören John McTiernan, som bara året efter den här slog igenom stort med Die Hard, vill skapa en spänningsfylld actionthriller och försöker skapa någon slags hybrid av Alien och Commando. Han har Arnold och han har ett okänd och tillsynes ostoppbart monster, så vad kan gå fel?

Rätt mycket. Till att börja med är McTiernan väldigt duktig på action, men det är ungefär allt. Den första delen av filmen, som till mestadels handlar om att bygga upp spänning och mystifiera det okända monstret, är rent ut sagt rätt trist. Han är ingen Ridley Scott eller John Carpenter och han misslyckas totalt med att ta till vara på djungelns klaustrofobiska miljö. Tillsammans med ett igenkännbart träaktigt skådespel från Arnold lyfter det inte. Man sitter mest och är irriterad över att det där osynliga monstret aldrig ger sig till känna.

Monstret är ett kapitel för sig. Efter ungefär halva filmen framstår det som ostoppbart och rent utav osynligt. Det lyckas undvika en minigun och antalet eldvapen på bara några meters avstånd och man undrar såklart vad det här är för något. Det får man reda på när det (vi kallar den för det) ledsnar på att vara osynlig och visar upp sitt sanna jag. Vad får vi se då? En klumpig robotliknande grej med rastaflätor. Inte vad jag hade förväntat mig.

Det finns såklart logiska kullerbyttor, som sig bör. Att man kan skjuta från höften med en minigun som vanligtvis sitter monterad i helikoptrar och liknande fordon är ju minst sagt imponerande. Men allt sånt är i all ärlighets namn skitsamma. Det är coolt och det är i slutändan vad Rovdjuret går ut på. I andra halvan av filmen är det i princip Arnold vs. Rovdjuret och då lyfte det på riktigt. Trots att monstret i mitt tycke är fult och orealistiskt, så kan man ju egentligen säga detsamma om Arnold. Så det är inte så mycket att oja om. Favoriten är när Arnold ropar: “GET TO DA CHOPPA!!”.

När actiondelen av filmen tar vid sjunker intelligensnivån ännu mer. I en scen upptäcker Arnold att monstret inte ser honom om han är inkletad i brun gegga. För att vi som tittare verkligen ska förstå det låter de monstret stå och blänga fram och tillbaka mot Arnolds håll ett bra tag, varpå den tröttnar och går därifrån. För att fånga de sista tittarna som mot förmodan inte fattade har de slängt in repliken: “He couldn’t see me”.

Sågar jag Rovdjuret? Inte alls. Jag sågar till viss del ambitionerna, men om man bara tar den för vad den är – hjärndöd djungelaction med Arnie – så garanterar den underhållning.