RecensionDe utvalda

I filmen De utvalda får vi följa historien om en rättegång sedd genom jurymedlemmen Nicholas Easters (John Cusack) ögon. Från bok till film, John Grisham är underbar...

Efter att en skottlossning utbrutit och en man blivit skjuten i huvudet så stämmer hans fru den ansvarige vapentillverkaren. Anklagelserna grundar sig på att tillverkaren är så girig så de tänker inte på licenser och folks säkerhet.

Det blir en rättegång utan rent spel där det står mellan den uppriktige advokaten Wendell Rohr (Dustin Hoffman), som representerar änkan, och den opålitlige Durwood Cable (Bruce Davison), som försvarar vapentillverkaren.

Dessutom använder sig Cable av Rankin Fitch (Gene Hackman), en man som tar till alla möjliga fula knep för att vinna rättegången och när den mystiska kvinnan Marlee (Rachel Weisz) kommer med ett erbjudande om att han kan få ”köpa” juryn så blir han extra intresserad. Vad han dock inte vet är att Rohr fått samma erbjudande.

[-]Baserat på en bok av en bra författare, en bra vald skådespelarelit och filmad i rätt tempo så håller sig den här filmen uppe bland fyrorna och femmorna på betygskalorna. Det är inget lätt beslut att bestämma vilket. Det finns många intressanta aspekter med filmen och mycket att fundera över. Det gäller att hänga med i handlingen när man ser De utvalda.

Som tidigare nämnt så baseras filmen på en bok av John Grisham. Jag vill faktiskt personligen säga att jag tycker filmen är bättre, då en rättegångshistoria kan bli lite tröttsam i textat format. Men när vi ser filmen så känns det som om vi sitter i domstolen. En ganska unik och på sätt och vis härlig känsla.

Regissören Gary Fleder överaskar verkligen. Det är ju inte precis något namn man känner igen. Det här var och har blivit hans stora film verkar det som då han både innan och på senare år mest ägnat sig åt enstaka avsnitt i Tv-serier. Då kan man väl snarare nämna något om manusförfattaren Brian Koppelman som skrev manus åt både nyinspelningen av Walking Tall (2004) och Ocean’s Thirteen (2007).

John Cusack tar på sig huvudrollen i den här filmen och gör den till en av hans bästa. Han är visserligen som vanligt ganska lugn och sansad. Men istället för att framstå som den klassiska ”gullegrisen” så tar man honom på allvar. Mycket kul att se.

Likaså Hackman och Hoffman gör väldigt bra ifrån sig. Man korrigerade faktiskt manuset i filmen bara för att de skulle få en scen tillsammans. Skådespelarna, som varit vänner i flera decennier hade aldrig i hela sitt liv fått chansen att medverka i en scen tillsammans. Det tog en dag att filma och har gått in i filmböckerna, även om scenen i sig är ganska betydelselös.

Sammanfattningsvis så tycker jag nog att det blir en fyra som är det rätta betyget att ge. Kanske har jag tidigare här framställt det som om det skulle kunna bli en femma men med tanke på att filmen ibland kan kännas lite rörig och hur mycket man än försöker hänga med så är det väldigt luddigt vad som egentligen händer. Som sagt… det blir en fyra.