RecensionFör några få dollar mer

”Där livet var utan värde hade döden sitt pris. Därav Prisjägarna.”

Sergio Leone är tillbaka efter succén med För en handfull dollar och kommer här mer ett helt eget verk, till skillnad från förra filmen som var adopterad från Akira Kurosawas Yojimbo. Men mycket är likt, framförallt så har vi återigen Clint Eastwood i huvudrollen som den cigarrblossande cowboyen utan namn. I den här filmen spelar han mot Douglas Mortimer (Lee Van Cleef), mannen med den svarta hatten. De är båda prisjägare och efter att samma efterlysningslapp, Indio 10000$, korsat deras vägar varandra i den lilla staden El Paso, som råkar ha traktens säkraste bank.

Då Indio har 13 mannar med sig bestämmer sig de båda prisjägarna att jobba tillsammans, trots att de inte litar på varandra och båda är beredda att förråda den andre vilken sekund som helst.

Sergio Leone fortsätter att göra fantastik western och den här gången är den ännu bättre. Varje karaktär känns realistisk och trovärdig. Dialogerna är suveräna och skådespeleriet likaså. Speciellt Clint Eastwood och Lee Van Cleef fungerar väldigt bra tillsammans och Cleef skapar en riktigt bra motpart till Eastwood, även om de mer eller mindre är på samma sida i den här filmen.

Musiken fortsätter Ennio Morricone att göra, och han gör det perfekt. Till och med melodin i klockan är hans och det hörs verkligen. Hans musik passar in precis överallt och det är svårt att få det bättre än så här.

Trots att filmen är en bit över två timmar lång så flyger filmen förbi när du sätter igång denna rulle. En western när den är som bäst, av en regissör på topp.