RecensionBatman Begins

Why do we fall, Bruce? So that we can learn to pick ourselves up.

Filmatiseringarna av Batman började med Tim Burton som regissören och då med Michael Keaton i huvudrollen. Dessa två filmer (”Batman” (1989) och ”Batman Returns” (1992)) var riktigt bra, men när en tredje film skulle komma (”Batman Forever” (1995)) och Joel Schumacher tog över efter Burton, med Val Kilmer som Batman, så föll konceptet. Den fjärde filmen Batman och Robin (1997), där George Clooney ska spela Batman, har jag inte ens vågat mig på att se. Så vad gör man? Jo man lär sig av sina misstag och börjar om igen.

Batman Begins börjar med en ung Bruce Wayne, som skapar rädsla för fladdermöss efter att ha ramlat ner i en gammal brunn under en lek med grannflickan på gården. När han senare tvingar ut sina föräldrar från en teater som skrämmer honom och får se dem bli mördade framför sina ögon så skyller han deras mord på sig själv och sin egen rädsla.

Bruce lämnar Gotham City och när vi återigen möter honom spelas han av Christian Bale. Han väljer att leva med den undre världen för att försöka förstå sig på det onda i den värld han lever i. Men efter ett tag i fängelse blir han räddad av en man kallad Henri Ducard (Liam Neeson), som sedan blir hans mentor och lär honom allt vad Batman senare kommer att kunna utnyttja. Olika kampsporter, hur man inte blir sedd och framför allt hur man blir av med den rädsla Bruce bär på. När Henri sedan lägger fram sina planer för Bruce Wayne och visar sitt riktiga ansikte av sig själv och ”The League of Shadows” flyr Bruce tillbaka till Gotham City för att äntligen bli den riktiga Batman. Här träffar han Lucius Fox (Morgan Freeman) som av en händelse råkar ha något som skulle kunna fungera som en Batmandräkt och en Batmanbil stående i källaren till familjeföretaget Wayne Enterprises. Nu är han redo att ta sig an den första riktiga fienden Dr. Jonathan Crane, eller Scarecrow, spelad av Cillian Murphy.

Den här gången är det Christopher Nolan som håller i tyglarna och regisserar den här filmen som ingen annan. Efter framgångarna med Memento och Insomnia så var i alla fall jag inte orolig att han inte skulle klara av ett sådant här projekt. Att sedan sätta den Tom Cruise-liknande Christian Bale som Batman är ett suveränt drag då han redan spelat en liknande roll i Equilibrium, bara tre år tidigare. Christian Bale som förövrigt är en av mina egna absoluta favoriter just nu. Och den här filmen klarar han också av galant. Han skapar ett djup i Batman som ingen annan har klarat av tidigare, plötsligt förstår man vilket jobb det är att leva det dubbelliv han lever och hur jobbigt han tycker att det är att inte kunna tala om för någon vem han är.

Övriga karaktärer, så som Michael Caine i rollen som Alfred, är suverän. Med sin brittiska humor skapas en behövlig trygghet hos betjänten. Morgan Freeman som Fox sköter sig självklart också lysande. Dessutom briljerar Gary Oldman som polisen Jim Gordon, där han är den enda som tror på Batman. Cillian Murphy i rollen som Scarecrow är väl ok, men han tappar lite, speciellt mot slutet av filmen. Katie Holmes som Rachel Dawes är väldigt vacker i sin roll, och en perfekt förälskelse för Bruce, men som en tuff advokat fungerar hon inte alls. Hon är tyvärr en av filmens svagheter.

Filmens foto är fantastiskt tycker jag, speciellt i scenerna där man ser större bitar av staden (när de i början åker tåg genom Gotham City) eller bitarna runt det Asiatiska templet. Scenen när Bruce och Henri har en svärdduell på isen utanför en grotta är en av mina absoluta favoriter i hela filmen. Tyvärr kommer man inte så långt ifrån karaktärerna så ofta, man ser ofta närbilder av personerna. Jag tror att detta är mycket för att skapa just en svårighet för oss tittare att se vad som händer så att Batman kan dyka upp var som helst och när som helt, utan att vi vet ordet av, och sedan försvinna lika fort. Mörkret i filmen är också av denna anledning och den mantel den fäller över filmen fungerar perfekt för att skapa den mystik som cirkulerar kring Batman.

[-]Batman är mer än en vanlig superhjälte, i jämförelse till andra superhjältar så är han en helt vanlig person som bara har väldigt mycket träning, och pengar förstås. Detta gör honom till någonting mer, något ädlare. Han har valt den här vägen själv och bråkar samtidigt med sina egna känslor inför de val han har gjort. Filmen i sig är trots allt väldigt djup, med en träffande, men ganska kort dialog tar den upp frågor ring rädsla och mod, och framför allt hämnd och rättvisa.

Tillsammans skapar allt detta en fantastisk nystart av Batman som helt klart överträffar alla tidigare versioner. ”It’s not who you are underneath, it’s what you do that defines you”.