Recension200-årsmannen

Vacker film med Robbin Williams i en annorlunda roll. Baserad på en novell och en bok av Isaac Asimov. Ett bra drama som väcker känslor hos alla åldrar.

Richard Martin (Sam Neill) uppfinner den helt unika roboten Andrew (Robin Williams) som både kan gå och tala som en riktig människa. Han blir familjens butler och får hjälpa Richards familj i hemmet. Men efter en tid, när Andrew lärt sig om människan och dess levnadssätt, så väcks en längtan om att bli en riktig man. Han ber därför familjen om att bli fri och leva ett eget liv. Richards fru (Wendy Crewson) tycker det är på tiden efter alla år Andrew tjänat dem. Men Richard blir ursinnig och kastar ut Andrew...

Nu fri, bygger Andrew ett eget hus vid stranden och påbörjar ett eget liv. Där lever han lycklig. Åren går men han åldras inte en dag. Det gör däremot alla andra och när han får träffa Richards dotter (Embeth Davidtz) , som var nyfödd då Andrew byggdes, på hennes dödsbädd blir han förtvivlad. Det tar honom in på en bana där han under många års tid försöker bygga om sig så han blir mer och mer mänsklig.

Andrew börjar dessutom känna behovet av att ha någon kärlek i sitt liv och ber Rupert Burns (Oliver Platt) om hjälp för att operera in känslor i sig själv.

1993 skrev Isaac Asimov och Robert Silverberg boken \"The Positronic Man\" som Asimov sedan gjorde om till en novell innan dess att den filmatiserades 1999. Jag har varken läst boken eller novellen men kan lova att filmen är något alldeles speciellt.

[-]Filmen fick inte så jättebra kritik när den kom men personligen tror jag det beror på att den bryter vissa traditionella Hollywood-mönster. Det är ovanligt mycket sorg för att vara en familjefilm vilket kan ha minskat populariteten. Dessutom är det mycket kärlek men inga sexscener i den utsträckning som man i Hollywood brukar förklara kärlek med. Det gör att handlingen inte känns så ytlig.

Den här filmen handlar om mål och drömmar. Hur viktigt det är att vi står fast vid dem och strävar vid dem även om vi kanske inte alltid kommer få uppleva dem. Det är en film om motgångar och känslor. Vad är det egentligen som är viktigast för oss och våra känslor?

Robin Williams var det perfekta valet till huvudrollen som Andrew, ja hela skådespelaruppsättningen är bra. Till och med Embeth Davidtz dög för att spela en av huvudrollerna, även om man kanske kunde ha hittat någon mer levande skådis!

Vem kan göra en film om inte Chris Columbus? Med bland annat klassiker som Heartbreak Hotel (1988), Ensam hemma (1990) och Välkommen Mrs. Doubtfire (1993) i bagaget är han ett säkert kort. Dessutom har han varit manusförfattare till bland annat Gremlins (1984) och Goonies - dödskallegänget (1985). Manus har Nicholas Kazan skrivit.

Williams och Columbus har gjort film tidigare ett flertal gånger. Både i ovan nämnda Mrs. Doubtfire och likaså Nio månader från 1995. Den här filmen följer därför på vissa punkter samma mönster. Men den har ändå många egenheter som ger den plus i kanten.

Det är inte lätt att betygsätta den här filmen, det är en sak som är säkert. Men eftersom den bjuder på så mycket originella saker, en pålitlig regissör ligger bakom och man har ett bra manus så måste det bli höga poäng. Dock är jag som vanligt mycket hård med att dela ut femmor om jag inte hittar \"den perfekta filmen\" så jag ger den en stadig fyra.