RecensionSagan om ringen - härskarringen

Det började med att De stora ringarna smiddes. Tre gavs till Alverna, sju till Dvärgfurstarna, och nio gavs till Människorna. Men de blev alla förådda, eftersom ännu en ring tillverkades. I Domedagsbergets eldar smidde Mörkrets herre, Sauron, Härskarringen att styra alla andra. I denna ring ingöt han sin grymhet, sin illvilja, och sin önskan att dominera allt levande. En Ring att styra alla.

Så börjar filmen Sagan om Ringen - härskarringen och efter denna inledning, där vi även får se hur ringen slutligen förloras av Sauron och efter mycket letande hittar fram till hoben Bilbo Bagger (Ian Holm), fortsätter vi till Fylke för att följa med på förberedelserna inför Bilbos 111:e födelsedag. Vi träffar Bilbos brorson Frodo (Elijah Wood), som skall få ärva allt från Bilbo, efter att han i och med denna tillställning planerar att ge sig av från Fylke. Även Ringen kommer Frodo att få överta.

Inte långt efter att han fått Ringen blir Frodo tvungen att lämna Fylke och säkerheten, då mörkrets lakejer är honom på spåren. Så tillsammans med sin trädgårdsmästare Sam (Sean Astin), sina kompisar Merry (Dominic Monaghan) och Pippin (Billy Boyd) samt utbygdsjägaren Aragorn (Viggo Mortensen) ger de sig av med Ringen till alvstaden Vattnadal där de tror att deras resa är slut. Men efter ett långt möte bestäms det att ringen måste förgöras en gång för alla, så tillsammans med trollkarlen Gandalf den grå (Ian McKellen), alven Legolas (Orlando Bloom), dvärgen Gimli (John Rhys-Davies) och Boromir (Sean Bean) son till fursten av Gondor, ger dig sig av alla nio, på en lång resa med många faror, för att åter igen skapa fred i Midgård.

Regissören Peter Jackson har tagit sig an ett ofantligt jobb att skildra en av 1900-talets mest betydande bok. Tillsammans med De två tornen och Konungens återkomst skapar de hela serien Sagan om ringen. Detta är den första delen vilket betyder att den inte har något riktigt slut och skapar ett ytterligare problem när man gör film av det hela. Dessutom är boken så detaljrik att på de få timmar en film är på är det helt enkelt omöjligt att skapa en rättvis bild av boken. Att sedan tillåta Peter Jackson, som tidigare bara har regisserat splatterfilmer (Braindead, Bad Taste och den märkliga Meet the Feebles) att regissera, så kan jag som ett Tolkien fan inte säga att jag hade stora förväntningar när jag satte mig på biografen för att se vad han kunde åstadkomma. Men vad fel man kan ha. Genom att stryka vissa scener och förkorta andra som inte riktigt för historien framåt (så som sidoberättelsen om Tom Bombadil, eller det långa mötet i Vattnadal) lyckas han skapa en actionfylld resa i Midgård som får en att aldrig vilja lämna biostolen.

[-]Med skickliga skådespelare, många för helt första gången (Orlando Bloom), och ett perfekt regisserande lyckades Jackson få oss att helt hålla med om att det är så här en alv och en dvärg ska se ut. Tack vare suveräna kostymare,och makeup artister och allt annat bakomarbete skapas en otroligt bra bild av orcher, goblins och alla möjliga varelser. Allt detta tillsammans med enastående digitala effekter skapar en storslagen film man sent kommer att glömma.

På grund av att hoberna är hälften så långa som människorna och dvärgarna är 3/4 så långa så har flera varianter används för att skapa en trovärdig bild när de är tillsammans i scener. Vid något tillfälle (uppställningen i Vattnadal) står hoberna på knäna framför de andra. I andra scener används “Falskt Perspektiv” (matbordet i Bilbo Baggers hus) vilket skapar en illusion av att Bilbo är mindre än Gandalf genom att sitta längre ifrån kameran än Gandalf och med rekvisita framför sig som är mycket större än de borde vara. I en annan scen används miniatyrdubbelgångare (när Frodo hoppar i famnen på Gandalf i början) som bakifrån ser likadana ut som de riktiga skådespelarna, men hälften så långa. Eller så används två inspelningar av samma sak (När Gandalf och Bilbo går omkring i Baggins hus), en scen spelas först in i ett vanligt hus, och sen spelas samma sak in igen, där allt är pyttelitet. Sedan läggs de två inspelningar på varandra och skapar storleksskillnaden. Ett sista alternativ är att använda digitala dubbletter (när de springer ner för trapporna i Moria) där hela personen är digitalt animerad och sedan körs enbart i datorn. Som tur var är John Rhys-Davies, som spelar Gimli, tillräckligt kort för att allt bara skall behövas specialfilmas två gånger istället för tre. Alla varianter som har skapats och används gör en trovärdighet som får en att helt glömma bort att hoberna i själva verket är lika långa som alla andra.

Musiken är gjord av Howard Shore, som med sin orkester skapat pampiga arrangemang i bakgrunden av äventyret. Han vann även en Oscar för detta. Enya, som också är med och sjunger, missade precis sin Oscar för bästa sång, men hade verkligen varit värd den.

Äventyret är inspelat på Nya Zeeland, i många delar som är nationalparker men med speciella tillstånd har de fått tillåtelse att filma även där. Detta är en perfekt plats att placera filmen på, då den magiska naturen på Nya Zeeland verkligen hjälper till att trollbinda tittaren.

Jag kan dock känna att filmen är lite kort i sina beskrivningar av karaktärerna, där det många gånger känns som att Jackson antar att man redan läst boken och därför redan vet vem till exempel Saruman är. Men å andra sidan, har man inte läst boken så ser man bara ett väldigt bra actionäventyr spelas upp framför sina ögon och då behöver man inte veta mer än att Saruman är ond för att hänga med i handlingen.

Så oavsett om du har läst boken eller inte så rekommenderar jag dig att titta på den här filmen, men jag varnar dig, du kommer inte att kunna stänga av förrän ytterligare två filmer är avklarade.