RecensionSin City

Sin City är staden där man skriver sina egna lagar. Polisen är korrupt och det finns fler mördare på gatorna än civilister.

Filmen inleds genom att en mystisk man (Josh Hartnett) utför ett erotiskt mord på en ung kvinna. Sedan får vi följa en rad olika karaktärer i olika tidsperspektiv...

Marv (Mickey Rourke) är den våldsbenägne mannen som blir ditsatt för ett mord han inte begått. Nu tvingas han fly från de korrupta polisstyrkorna för att överleva och samtidigt försöka hitta den riktige mördaren (Elijah Wood).

Dwight (Clive Owen) driver runt i staden och varierar sina behov. Kvinnor och våld. Han kommer in på en bana där han måste hjälpa de prostituerade kvinnorna i gamla stan efter det att de av misstag råkat mörda en polis (Benicio Del Toro).

Hartigan (Bruce Willis) är en av de få hederliga poliserna som finns kvar i Sin City. Efter att ha suttit 8 år i fängelse för ett mord han inte begått viger han sitt liv åt att skydda den unga flickan Nancy Callahan (Jessica Alba) från den perverse pedofilen Roark Jr. (Nick Stahl).

I Sin City ligger handlingen mer i karaktärerna än i manuset. Någon riktig story finns egentligen inte. Man fördjupar sig istället i karaktärerna olyckliga vardagar och allt våld de upplever.

Det är dock en otrolig ensemble med Hollywoods bästa skådespelare. En elit som inte kan göra filmen annat än bra. Dessutom har man filmat allt på ett mycket unikt vis. I ett försök att ta det ett steg närmare har man gjort någon form av brytning mellan färg och svart-vitt.

[-]Robert Rodriguez är känd för blodstänk och råa filmer. Här blir det smaskigare än någonsin i detta blodbad med en osannolik handling och överdrivet våld. Dessutom var splatter- mästaren Quentin Tarantino med och tyckte till vid inspelningen.[*]

Filmen har ju hyllats av både kritiker och publik. Jag själv tycker kanske inte att den är värd att klättra uppe bland fyrorna och femmorna så jag sätter den helt enkelt på en trea.