RecensionChangeling

Changeling har hyllats bland annat för Angelina Jolies skådespelarinsats. Jag blev däremot mäkta imponerad av filmens manus och kan inte förstå att Changeling inte blev nominerad för bästa manus i Oscarsgalan, 2009.

Changeling handlar om en kvinna vid namn Christine Collins (spelad av Angelina Jolie) som jobbar i Los Angeles som växeltelefonist i slutet av 1920 talet. Efter att en dag ha gjort en extrainsats på jobbet kommer hon hem och upptäcker till sin fasa att hennes son är försvunnen. Månader går utan att polisen finner Christines försvunna son. Plötsligt rapporterar LAPD (Los Angeles Police Department) till Christine att de funnit hennes son och arrangerar kort därefter en tid och plats där mor och son kan återförenas. När Christine för första gången får träffa sin son, sedan han försvann, påstår hon dock att den återfunna sonen inte är hennes. Christine får nu fullt sjå i att övertyga polisen om att de gett henne fel unge. Tungt mos.

[-]Till en början känner jag mig lite skeptisk till den här filmen men efter en 15 minuter in i filmen börjar spänningen stiga och ilskan ökar hos mig mot alla som ignorerar den stackars modern med fel unge i händerna. Changeling ger en nödvändig bild över hur svårt det var för en kvinna under 1920-talet att bli hörd. Bland annat noterar Eastwood detta i en scen där en polis suckar på ett besvärat sätt och säger ”kvinnor” och samtidigt rycker på axlarna direkt efter det att han försökt prata med Christine innan hennes möte med sin återfunna son.

Utöver det att Changeling ger en feministisk skildring för tittaren att begrunda kan jag heller inte undvika att dra kopplingar till människor som har en stark tro till sin livssyn. Christine blir hela tiden dumförklarad av polisen som istället för att lyssna på henne hela tiden konstaterar att de har rätt och att Christine bör lyssna till polisen istället för att ifrågasätta dem. Polisen gör aldrig misstag säger de själva. Jag tycker att detta liknar som sagt, låt oss säga, konservativa kristna som vägrar att ta till sig andras åsikter och funderingar.

Jag hade ingen aning om att Changeling skulle visa sig ha en så pass spännande och även smått obehaglig story som den nu har. På filmens affisch och handling verkar det vara som en annan dramafilm med koncentrerad handling från början till slut. ICKE! Eastwood vrider och vänder på historien och det blir bara mer och mer spännande allteftersom filmens 141 minuter tickar förbi. Risken med att en film går över två timmarsstrecket är att den stundom kan bli en aning seg. ICKE! I den här filmen hålls man på stolskanten större delen av filmen. Hela tiden undrar man; vad händer nu? Vad händer sen? But whyyyy?!

Changeling är delvis baserad på en sann historia som jag rekommenderar att ni tar och läser, fast jag måste varna er för att historien spoilar filmen ganska rejält. Se filmen först och läs sanningen därefter, om ni inte vill förstöra filmen alltför mycket.

Angelina Jolie blev nominerad för bästa kvinnliga huvudroll (Oscarsgalan 2009) för denna film och jag kan förstå varför. Hon gör ärligt talat ett bra jobb, även om hon till en början i filmen var en aning töntig i sin roll. Även den gamle räven John Malkovich spelar en biroll i denna film. Malkovich gestaltar den samhällskritiske Gustav Briegleb och gör en hyfsad insats.

Changelings negativa sida måste nog vara att man i filmens handling valt att smeta på lite extra makabra handlingar och förvärra en del händelser samt ta bort några, enligt mig, väsentliga karaktärer. I övrigt tycker jag att Changeling borde åtminstone nominerats för bästa manus i 2009 års Oscarsgala. De borde ha kickat ut den förutsägbara The Curious Case Of Benjamin Button ur listan och ge plats för en av 2009 års mest spännande thriller: Changeling.