RecensionDickie Roberts

Den här hopplösa komedin är ett praktexempel på b-film. Tråkig story och dålig humor som i de flesta filmer med David Spade.

Detta är historien om Dickie Roberts (David Spade), en före detta TV-stjärna känd över hela Amerika. Nu vill ingen veta av honom längre och den lilla publicitet han får är skvallertidningar som gör honom till åtlöje.

Han lyckas dock tigga till sig en roll till en film, men för att klara av den måste han ha upplevt en normal barndom. Något Dickie saknar totalt. Han får därför en månad på sig att återuppleva barndomen genom att bo hos en vanlig familj. En omställning som ligger bortom de gränser han kunnat föreställa sig.

Detta är nog en av filmhistoriens största fiaskon och även om komikern David Spade var lysande i serien \"Just Shoot Me\" så har han aldrig riktigt gjort någon bra långfilm vad jag vet.

Det finns inga extremt kända skådespelare i huvudrollerna. Jag skulle snarare klassa Mary McCormack som medelkändis. I och för sig så blir det några skymtar av skådisar som Brendan Fraser, Tom Arnold och Alyssa Milano men det är inget som påverkar filmens omdöme.

Sam Weisman som regisserat filmen har ett flertal gånger blivit nominerad till Emmys, men trots det är han inte en av de högst stående regissörerna på min lista. Filmfamiljen Weisman är ju ganska stor och därför har man kanske hört namnet men kvalitén på produktionerna blir inte bättre för det.

David Spade, som har huvudrollen i den här filmen, har också varit med och skrivit manus tillsammans med producenten Fred Wolf som även har en liten biroll.

[-]När man ser den här rullen så förstår man att det inte handlar om någon större budget eller tungt arbete. Mer ett sätt att fylla ut tiden för alla medverkande. Ett fåtal stunder kan den kanske vara pinsamt rolig men för det mesta känns dem mest jobbig och extremt ytlig. Det här är ingen film jag vill se igen eller rekommenderar till någon annan. Den får en etta och hamnar på min lista över sågade filmer.