RecensionBe With You

När Mio, en ung kvinna, dör lämnar hon efter sig sin man Takumi och sin 6-åriga son Yuji. Innan hon dör ger Mio sin son en bilderbok, som berättar historien om en pojke vars mor dör och sedan återvänder under regnsäsongen. Yuji väntar därför ivrigt på att hans mor ska återvända när regnet kommer.

Takumi är orolig att hans svimningsattacker hindrade Mios lycka. Yuji råkade höra några släktingar prata om att de misstänkte att förlossningen när Yuji föddes, skadade Mios hälsa. Därför bär både far och son på outtalad skuld över Mios död.

När regnsäsongen kommer går far och son en promenad i den närliggande skogen. De möter en kvinna, som är mycket lik Mio. Kvinnan har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån, men Takumi och Yuji accepterar henne omedelbart som den återvändande Mio. Kvinnan frågar Takumi om hur de möttes och blev kära och han berättar sin version av kärlekshistorien för henne. I slutet på regnsäsongen hittar Yuji den \"tidskapsel\" som han och Mio gömde, strax före hennes död. Den innehåller Mios dagbok, som föklarar hennes version av hennes och Takumis kärlekshistoria.

[-]Förutom att filmen är ett porträtt av sorgen efter en älskad hustru och mor, är det en film om försoning, förlåtelse och hopp. Det finns en magisk komponent i historien, som liknar en saga. Barnets oskuldsfulla blick ger sagan trovärdighet. [*]

Bildspråk, tystnad och stillsam musik gör att filmen blir gripande. Det är omöjligt att värja sig från den sorg, som far och son utsätts för. Lika lite kan man värja sig för den glädje och lättnad de upplever när de får en chans till försoning. Den lille pojkens övertygelse om magins möjligheter och sammanblandning av verklighet och saga är fantastisk.

Det här är en av de bästa filmer jag har sett – alla kategorier. Den är stilla, kärleksfull och ändå inte sliskig. Historien är mer komplex än vanliga dussinfilmer och berör på ett ovanligt sätt. Skådespelarna känns äkta och därför känns historien möjlig. Jag rekommenderar denna film varmt!