RecensionBoondock Saints

Vad är ondska?

Det finns givetvis inget absolut svar på den frågan. I Boondock Saints får vi möta bröderna Macmanus som anser att de kommit underfund med vad ondska innebär och att den måste bekämpas. De menar att när rättssystemets lagar inte längre fungerar så måste lagen tas i egna händer.

Filmen utspelar sig i Boston, där katolicismen är mycket stor. Bröderna tillhör denna skara och har liksom många andra i staden ett irländskt påbrå. De tillbringar en stor del av sin tid i kyrkan, men har även en hel del andra typiskt irländska vanor som att fira St Patrick's Day och gå på puben. Det är under denna högtid de dras in i ett bråk med ryska maffian till följd av odemokratiska övertaganden av fastigheter. Denna situation leder dem in på banan att börja straffa män som i deras ögon begår onda gärningar genom att döda dem.

Polisen undrar självfallet varför så många högt uppsatta maffiamedlemmar och hantlangare helt plötsligt hittas mördade. Under FBI-agenten Smecker försöker de utreda vad som kan ligga bakom det som skett. Smecker, som är en mycket intellektuell brottsanalytiker, kommer närmare och närmare sanningen och till slut börjar bitarna falla på plats. Frågan är bara om han är moraliskt förberedd att tackla det.

Berättandet sker växelvis mellan brödernas synvinkel och polisens. Detta görs på ett så pass snyggt sätt att det höjer filmens sevärdhet något enormt. Men det mest intressanta med filmen är ändå brödernas agerande. De anser sig alltså ha rätten att straffa onda män. Detta är visserligen inget unikt i sig. För att ta några relativt nya produktioner som exempel så kan serien Dexter och animen Death Note nämnas. Även där bygger konceptet på att vissa handlingar går att definiera som onda och att de som begår dem inte är värda sitt liv. Jag finner detta högst diskutabelt eftersom man på ett sätt själv begår en \"ond\" gärning för att uppnå sitt mål. Dessutom, vem har rätten att bestämma vad som är ondska?

Om man är religiös som bröderna Macmanus är i filmen så är agerandet i och för sig på ett sätt moraliskt försvarbart. I detta fall skulle det i så fall vara Gud som har definierat ondskan. De anser att ändamålet helgar medlen och att de därför måste begå till viss del omoraliska handlingar för att bli av med all ondska i världen. Tror man inte på någon form av högre makt ser jag det dock som en aning motsägelsefullt att på detta sätt leka hjälte, då ondska i så fall är något som är definierat av människor. Högst troligast också av människor med mycket makt. Det blir här genast svårt att sätta fingret på vad som är en ond handling och vad som är en handling som syftar till något gott. Vem är det egentligen som mördar den som dödar till exempel? Skulle någon kunna dräpa bröderna Macmanus och då se sig som hjälte?

[-]För att ge filmen lite kritik så bör det nämnas att alla skådespelarinsatser är långt ifrån klockrena. Vi får se en hel del gangstersterotyper som är ganska dåligt framförda. Trots detta är ändå filmen mycket sevärd tack vare den moraliska twisten och den lysande berättartekniken. Själv har jag sett den många gånger och tycker fortfarande den har kvar sin charm. Gillar du dessutom att diskutera är det här verkligen en film för dig.