RecensionEvil Dead

Åh underbara Evil Dead, jag minns första gången jag såg den, det var på SVT 1 nån gång under 2004, jag älskade den då, tyvärr dröjde det länge innan jag fick chansen att avnjuta den igen men nog var det ett kärt återseende allt.

The Evil Dead handlar om att Ash och fyra av hans vänner har hyrt en stuga ute i Tennesee skogen för att spendera helgen där, men när de anländer märker de på en gång att något inte står rätt till då hammocken gungar av sig själv bland annat.

Nåja, inne i stugan hittar de en bok och en bandspelare där stugans ägare, Professor Knowby spelat in demoniska besvärjelser, de spelar upp innehållet och nu väntar en lång natt då de en efter en förvandlas till kandariska demoner vilket leder till att några extremt blodiga våldsscener utspelas.

[-]Evil Dead är en film som hade en fruktansvärt låg budget men ändå är den väldigt välgjord och skapargläjden bland Raimi & co. lyser verkligen igenom, sen så är kanske inte effekterna världens bästa men det får man acceptera helt enkelt. Det är även en film som lyckas med att skrämma mig ganska ordentligt och jag är inte särskilt lättskrämd kan det tilläggas så det får den pluspoäng för.

Evil Dead är också en skräckfilm i allra högsta grad, den kan verkligen titulera sig som en sann sådan då den verkligen uppfyller de krav för att den ska klassas som en sådan: Sam Raimis regi är förbannat proffsig, 20 tals musiken, sen filmens soundtrack, användandet av rökeffekter etcetera.:

Skräckfilm är en filmgenre med målsättningen att väcka känslor av rädsla, obehag, skräck, spänning och äckel hos tittaren. Handlingen involverar ofta inblandning av en ond kraft, händelse, eller person, ofta av övernaturligt ursprung, i den jordliga världen.

Jag blir visserligen inte äcklad av filmen längre men det är något som diverse andra folk blir, denna film är en av de allra mest ökända Video Nasties-klassikerna i Storbritannien där den länge varit förbjuden i ocensurerad version och i Tyskland är den oklippta versionen fortfarande förbjuden (http://de.youtube.com/watch?v=lgpaBZiOax8&feature=related) och det är knappast på grund av hoppa-till-scenerna.

Några av de mest förekommande elementen i skräckfilm inkluderar vampyrer, zombier (och andra former av återuppväckta lik), varulvar, uråldriga förbannelser, spöken, demoner och/eller demonisk besittning, satanism, onda barn, mördare, ondskefulla djur, ting såsom dockor givna liv med hjälp av svart magi eller vetenskap, spökhus, kannibaler, och illvilliga utomjordingar. Thrillerfilmer om seriemördare brukar ibland anses vara en del av skräckgenren.

I denna film finns inte allt detta men demoner, visst, den uppfyller inte alla dessa element men hur många filmer gör det? Ett av elementen räcker i detta fall för att den i alla fall ska förtjäna skräckstämpeln.

Hursomhelst, det finns inget som helst skäl för mig att inte utropa Evil Dead till ett mästerverk för att påstå motsatsen är ren lögn, full pott till denna film!