RecensionEagle Eye

En dag när Jerry Shaw kommer hem från jobbet är hans lägenhet smockfylld av vapen, sprängämnen och massvis av dödskallemärkta tunnor. Hans mobiltelefon ringer och när han svarar är det en kvinna, hon förklarar att han har 30 sekunder på sig att lämna byggnaden. Han är från detta ögonblick stämplad som terrorist. Detta är upptakten till höstens första storfilm.

I huvudrollen ser vi Shia LaBeouf. Tidigare har vi sett honom på vita duken omsvärmad av gigantiska robotar i Transformers och i skuggan av Harrison Ford i Indiana Jones. När han nu inte har ett varumärke som garanterar succé att luta sig mot tar han ändå den säkraste vägen. Han väljer att återförena sig med regissören bakom thrillern Disturbia som de spelade in tillsammans 2007.

Och där Disturbia var en thriller där spänningen låg i isolering och huvudkaraktärens svårighet att ingripa så är Eagle Eye motsatsen. Det är filmen som anser att ju större explosion desto bättre. Det är filmen som tolkar de fysiska lagarna mer som riktlinjer än som sanning. Detta är saker som i sig inte behöver vara fel. Faktum är att i Eagle Eye så är det de spektakulära actionscenerna som fungerar bäst. De är stundtals fruktansvärt snygga, och levererar adrenalinkicken som publiken söker.

Tyvärr är det inte samma nivå på storyn. Det börjar väldigt bra och spännande. Men ju längre filmen fortskrider desto djupare sjunker trovärdigheten. Grundidén kanske inte är värdelös, men utförandet tangerar ofta till att bli väldigt fånigt och trots bra insatser av både Shia LaBeuf och Michelle Monaghan så räcker det aldrig riktigt till för att verkligen engagera.

[-]Eagle Eye är en film som inte är helt lätt att betygsätta. Den är visserligen aldrig tråkig. Det är stabil popcorn-underhållning. Men som upplevelse är den heller inte helt och hållet tillfredsställande. Manuset är inte alls så originellt som det utger sig att vara, och stundtals blir det till och med riktigt korkat.[*]

Har du förmågan att sätta dina hjärnceller i standby-läge och bara dras med är det inte helt omöjligt att njuta av Eagle Eye. I annat fall går inte att rekommendera denna film. Och tyvärr räcker det inte för att ge denna film något högre än en tvåa.