RecensionBadjävlar

Handlingen är inte helt lätt att konkretisera men i grunden finns den dåvarande problematiken och diskussionen kring huruvida semestergäster ska få ta del av den lilla kommunens offentliga sektor, trots att de inte betalar skatt. Vid sidan av det rent politiska innehållet får man följa Ernst Günthers (dysfunktionella) familj och dennes vistelse på svägerskans lantgård. Dotterns sexuella uppvaknande, den latent erotiska kopplingen mellan ortens polis och Günthers olyckliga fru, handelsmannen etcetera. Ett stort och färgstarkt persongalleri fyller scenen och resulterar i en högst charmerande, levande och intressant film som ingalunda lider av det faktum att den är synnerligen tidstypisk, det gör den i min mening bara än mer intressant.

Det är en synnerligen politisk film där trubadurerna Bengt Sändh och Finn Zetterholm står för soundtracket, en bukett vänsterpolitiska lavetter givna åt den kapitalistiska framfarten och deras representanter.

[-]En av de ingredienser som gör filmen så fantastisk är den ständigt närvarande känslan av improvisation. Lars Molins manus och regissörens (Christian Lund) nerv har skapat en film som mer känns dokumentär än fiktiv.

Jag har ofta kallat Badjävlar för \"Världens bästa film\" och jag är alltid snar att hålla med mig själv på den punkten. Dess 120 minuter flyger förbi utan ansträngning. Däremot tror jag att Badjävlar är en sådan film man antingen älskar eller hatar. För mig är betyget dock självklart: 5 av 5.